Kontrola Zarządcza
Zarządzenie nr 9/2013
Dyrektora Zespołu Szkół Zawodowych w Gołdapi
z dnia 01.10. 2013
w sprawie zmian w Regulaminie Kontroli Zarządczej
Na podstawie art. 69 ust. 1 pkt 3 Ustawy z 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013r. Nr 885, i 938) wprowadza zmiany w Regulaminie Kontroli Zarządczej.
§1
W zarządzeniu Nr 6/11 Dyrektora Zespołu Szkól Zawodowych w Gołdapi w sprawie ustalenia Regulaminu Kontroli Zarządczej wprowadza się następujące zmiany:
- Zmieniają się podstawy prawne rozporządzeń – Regulamin kontroli zarządczej
- Ulega zmianie załącznik nr 2 tj. procedury wyznaczania celów i mierników ich realizacji oraz identyfikacji , analizy i reakcji na ryzyko w Zespole Szkól Zawodowych w Gołdapi.
- w załączniku nr 3 , tj w regulaminie kontroli finansowej zmienia się załącznik – wzory podpisów.
§2
Wszystkie pozostałe załączniki do regulaminu pozostają bez zmian
§3
Zarządzenie wchodzi iw życie z dniem podpisania
Do wiadomości:
- Alicja Szafranowska
- Józef Mor
- Dorota Arabska
- Małgorzata Mazurkiewicz
Załącznik nr 1 do zarządzenia Nr 9/2013
dyrektora Zespołu Szkól Zawodowych Gołdapi
Regulamin Kontroli Zarządczej w Zespole Szkól Zawodowych w Gołdapi
Postanowienia ogólne
§ 1
Ustalenia niniejszego regulaminu dotyczą sposobu organizacji i zasad przeprowadzania kontroli zarządczej w Zespole Szkół Zawodowych w Gołdapi.
§ 2
Kontrola zarządcza to ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy – opracowany w celu dostarczenia racjonalnego zapewnienia co do realizacji celów w następujących obszarach:
- zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi,
- skuteczności i efektywności działania,
- wiarygodności sprawozdań,
- ochrony zasobów,
- przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania,
- efektywności i skuteczności przepływu informacji,
- zarządzania ryzykiem.
Środowisko wewnętrzne
Przestrzeganie wartości etycznych
§ 3
- Nauczyciele są świadomi wartości etycznych przyjętych w szkole, określonych w Kodeksie Etycznym Nauczyciela. Kodeks etyki wprowadzono zarządzeniem dyrektora nr 5z 15.03.2011 roku zał. Nr 1.
- Zatrudnieni w szkole pracownicy samorządowi oraz nauczyciele są świadomi wartości etycznych, określonych w Kodeksie Etyki Pracowników Zespołu Szkół Zawodowych w Gołdapi- zał .nr 2 zarządzenia dyrektora nr 5/11.
Kompetencje zawodowe
§ 4
- Szczegółowe wymagania dotyczące nauczycielskich kwalifikacji zawiera Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 12 marca 2009r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli nie mających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. z 2009r. Nr 50, poz. 400 ze zm.).
- Szczegółowe wymagania dotyczące kwalifikacji zatrudnionych w szkole pracowników samorządowych określa Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. z 2013r. poz.1050)
- Rekrutacja nowych pracowników przebiega w taki sposób, aby zapewnić wybór najlepszego kandydata.
- Rekrutację nowych pracowników przeprowadza komisja rekrutacyjna, w skład której wchodzą:
- Dyrektor lub wicedyrektor
- Sam. ref. d/s. administracyjnych
- Kierownik komórki organizacyjnej
- Każdemu pracownikowi szkoły przedstawiono na piśmie zakres jego obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności.
Struktura organizacyjna
§ 5
- Zasady organizacyjne i wewnętrzną strukturę szkoły reguluje Ustawa o systemie oświaty.
- Strukturę organizacyjną szkoły określa Statut Szkoły zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną.
- Struktura organizacyjna szkoły została także określona w regulaminie organizacyjnym szkoły, będącym załącznikiem do niniejszego zarządzenia. Zał. Nr 1do niniejszego zarządzenia
- Dla każdego pracownika niepedagogicznego i kadry kierowniczej został określony w formie pisemnej aktualny zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności , który znajduje się w teczce akt osobowych każdego pracownika oraz w oddzielnej teczce u dyrektora szkoły.
Ocena
§ 6
- Praca nauczyciela w szkole podlega ocenie. Szczegółowe regulacje dotyczące przeprowadzenia oceny nauczyciela znajdują się w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 czerwca 2013 r. w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego (Dz. U. z 2013r. poz. 818).Szczegółowe zasady i kryteria ocenia nauczycieli w Zespole Szkół Zawodowych w Gołdapi określa regulamin dokonywania oceny pracy nauczyciela- uchwala Rady Pedagogicznej z dnia 06.02.2007 roku
- W przypadku zatrudnienia w szkole pracownika samorządowego na stanowisku urzędniczym takim jak np. samodzielnego referenta, referenta, księgowego, praca takiego pracownika będzie podlegała ocenie o której mowa w Art.17 ust.1 ustawy o pracownikach samorządowych. Szczegółowe zasady oceniania pracowników określa zarządzenie dyrektora nr 8/09 z dnia 30.06.2009r.
- Praca pracowników samorządowych zatrudnionych w szkole na stanowiskach pracowniczych takich jak: sprzątaczka, konserwator, palacz co, sekretarz szkoły, nie podlega ocenie o której mowa w Art.17 ust.1 ustawy o pracownikach samorządowych.
§ 7
Cele i zarządzanie ryzykiem
Misja szkoły
§ 7
- Misją szkoły jest tworzenie uczniom możliwości pełnego rozwoju intelektualnego, psychicznego i fizycznego w poszanowaniu ich godności i wolności światopoglądowej oraz przygotowanie ich do dalszego kształcenia.
- Szczegółowo misje Zespołu Szkól Zawodowych w Gołdapi określa Program Wychowawczy. To myśl Seneki- „uczymy się dla życia nie dla szkoły”.
- Cele i zadania szkoły określa ustawa o systemie oświaty.
- Cele i zadania szkoły precyzuje Statut Szkoły zgodnie z przepisami ustawy.
Identyfikacja ryzyka
§ 8
Procedura wyznaczania celów , ustalania ryzyka i określania reakcji na ryzyko określona została w regulaminie stanowiącym załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia.
Analiza i reakcja na ryzyko
§ 9
- Dyrektor szkoły i pozostali członkowie zespołu określonego w § 8 ust. 2 niniejszego regulaminu na postawie wyników analizy ryzyka i przewidywanych skutków wystąpienia danego ryzyka określają rodzaj możliwych reakcji na ryzyko (tolerowanie, przeniesienie, wycofanie się, działanie).
- Członkowie zespołu określają działania, które należy podjąć w celu zmniejszenia danego ryzyka do akceptowanego poziomu. Opisy działań w reakcji na ryzyko są wpisywane w rejestrze celów i ryzyk
- Odpowiedzialność za realizację działań mających na celu zmniejszenie ryzyka do akceptowanego poziomu ponosi dyrektor szkoły i osoby odpowiedzialne za realizację celów szkoły za dany rok.
Mechanizmy kontroli
§ 10
- Kontrolę finansową sprawuje dyrektor lub pracownicy, którzy przyjęli obowiązki w zakresie gospodarki finansowej na podstawie art. 53 ust. 2 Ustawy o finansach publicznych,
- Kontrola finansowa, jako część systemu kontroli zarządczej, obejmuje:
- zapewnienie przestrzegania procedur kontroli oraz przeprowadzenie wstępnej oceny celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków,
- badanie i porównanie stanu faktycznego ze stanem wymaganym, pobierania i gromadzenia środków publicznych, udzielania zamówień publicznych oraz zwrotu środków publicznych,
- prowadzenie gospodarki finansowej.
- Do przeprowadzenia wstępnej oceny celowości zaciągania zobowiązań finansowych, których konsekwencją jest dokonanie wydatków ze środków publicznych, zobowiązani są:
- dyrektor szkoły, który przez kontrolę na etapie wstępnym i bieżącym, realizuje bieżącą kontrolę zarządczą gospodarki finansowej,
- pracownicy odpowiedzialni za merytoryczne realizowanie zadań oraz inne upoważnione osoby.
- Wstępna ocena celowości planowanych zobowiązań i wydatków inwestycyjnych dokonywana jest przez dyrektora szkoły już na etapie przygotowywania projektu finansowego. Negatywna ocena celowości zaciągania zobowiązania, a co za tym idzie – dokonania wydatku, stanowi przesłankę odstąpienia od zamiaru realizacji zadania.
- W ramach kontroli wstępnej umów należy zwrócić uwagę, czy ustalenia w nich zaproponowane a dotyczące kosztów są korzystne dla szkoły i mają pokrycie w planie finansowym szkoły.
- W razie ujawnienia nieprawidłowości w toku wykonywania kontroli wstępnej kontrolujący:
- zwraca bezzwłocznie nieprawidłowe dokumenty dyrektorowi szkoły z wnioskiem o wprowadzenie odpowiednich zmian lub uzupełnień
- odmawia podpisania dokumentów nierzetelnych, nieprawidłowych lub dotyczących operacji sprzecznych z obowiązującymi przepisami; zawiadamia jednocześnie o ujawnionym fakcie bezpośredniego przełożonego, który podejmuje decyzję w sprawie dalszego toku postępowania odpowiednio do wagi nieprawidłowości.
- Merytoryczne kwestie z zakresu obiegu dokumentów oraz gospodarki finansowej w formie procedur kontroli są uregulowane odrębnymi przepisami wewnętrznymi – instrukcja kancelaryjna, regulamin kontroli .Jednolity sposób tworzenia, ewidencjonowania i przechowywania oraz ochrony przed uszkodzeniem, zniszczeniem bądź utratą dokumentów określa instrukcja kancelaryjna wprowadzona w Zycie zarządzeniem dyrektora nr 7/2013 z 23.09.2013 roku
§ 11
Nadzór
- Nadzór pedagogiczny sprawowany jest według zasad określonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 roku w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. nr 168, poz. 1324) wydanym na podstawie art. 35 ust.6 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty( tekst jedn. :Dz. U. z 2004r. nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) oraz rozporządzenie zmieniające zasady nadzoru pedagogicznego z dnia 10 maja 2013 roku (Dz. u poz .560)
- Nadzór pedagogiczny i finansowy nad Szkołą sprawuje jednostka nadrzędna, odpowiednio Kuratorium Oświaty i Powiat Gołdapski.
- Bezpośredni nadzór pedagogiczny i dydaktyczny w szkole sprawuje dyrektor, wicedyrektor i kierownik kształcenia praktycznego.
Monitorowane i ocena
§ 12
- Monitoring to proces oceny działania systemu w określonym czasie.
- Dyrektor szkoły w ramach wykonywania bieżących obowiązków monitoruje skuteczność kontroli zarządczej i jej poszczególnych elementów.
- Do bieżącej oceny funkcjonowania kontroli zarządczej zobowiązany jest także wicedyrektor oraz inni pracownicy pełniący funkcje kierownicze.
- Wszyscy pracownicy przekazują dyrektorowi informacje, mające wpływ na ocenę i doskonalenie kontroli zarządczej.
- Każdy pracownik ma obowiązek zgłaszania uwag dotyczących funkcjonowania i usprawnienia systemu kontroli zarządczej.
- Dyrektor szkoły podejmuje środki zaradcze wobec wszelkich zaobserwowanych problemów w funkcjonowaniu kontroli zarządczej, w szczególności poprzez zmianę i aktualizację funkcjonujących w szkole procedur i regulaminów.
§ 13
- Co najmniej raz w roku, w terminach ustalonych przez dyrektora szkoły przeprowadzana jest samoocena systemu kontroli zarządczej.
- Samooceny dokonuje dyrektor szkoły.
- Wyniki samooceny wpisywane są w kwestionariuszu samooceny.
§ 14
Szczegółowe zasady kontroli dotyczące operacji finansowych i gospodarczych
- Zasady prowadzenia rachunkowości reguluje instrukcja obiegu dokumentów – wprowadzona zarządzeniem dyrektora nr 1/Ks /2012oraz regulamin kontroli finansowej – zał. Nr 3
- Regulamin dokonywania zamówień publicznych do 14 000 euro reguluje zarządzenie dyrektora nr 1/11 z 03 .01.2011
§ 15
Wyniki monitorowania, samooceny oraz przeprowadzonych audytów i kontroli są podstawą oceny stanu kontroli zarządczej w szkole. Ocena stanu kontroli zarządczej stanowi podstawę do oświadczenia o stanie kontroli zarządczej, sporządzanego przez dyrektora szkoły za poprzedni rok.
Zał. nr 1 do zarządzenia dyrektora 6/11
REGULAMIN ORGANIZACYJNY ZESPOŁU SZKÓŁ ZAWODOWYCH
W GOŁDAPI
§ 1
Zasady ogólne
- Zespól Szkól Zawodowych w Gołdapi działa na mocy ustawy z dnia 07 września 1991 roku o systemie oświaty(Dz,U z 1996 roku z późniejszymi zmianami) oraz statutu szkoły.
- Zespól Szkół Zawodowych w Gołdapi jest jednostką organizacyjną Powiatu Gołdapskiego .Organem prowadzącym jest Powiat Gołdapski
- Nadzór pedagogiczny nad szkołą sprawuje Warmińsko- Mazurskie Kuratorium Oświaty w Olsztynie
- Pracą szkoły kieruje dyrektor.
- Dyrektor w stosunku do pracowników jest pracodawcą w rozumieniu Kodeksu pracy.
§ 2
Schemat organizacyjny
- W ramach szkoły zostały wyodrębnione niżej wymienione komórki organizacyjne i stanowiska pracy:
- dyrektor,
- wicedyrektor
- kierownik szkolenia praktycznego
- główny księgowy,
- kierownik gospodarczy,
- sekretariat,
- nauczyciele,
- biblioteka,
- pedagog,
- pracownicy obsługi,
.
- W skład kierownictwa szkoły wchodzą:
- dyrektor szkoły ,
- wicedyrektor
- kierownik szkolenia praktycznego
- główny księgowy,
- kierownik gospodarczy.
§ 3
Zadania szkoły
- Dyrektor w zakresie działalności organizacyjnej poprzez swoich pracowników realizuje następujące zadania:
- organizuje i realizuje całokształt prac zgodnie z założeniami statutu,
- egzekwuje od pracowników szkoły realizację przydzielonych czynności organizacyjnych, dydaktycznych, wychowawczych i innych związanych z działalnością statutową,
- ustala regulamin pracy,
- opracowuje projekt arkusza organizacyjnego szkoły,
- ustala zakresy czynności dla pracowników niebędących nauczycielami,
- kieruje całokształtem planowania dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej pracy szkoły,
- organizuje i przygotowuje posiedzenia rad pedagogicznych,
- zapewnia warunki bezpieczeństwa uczniów i pracowników na terenie szkoły, jak również w czasie zajęć organizowanych przez szkołę poza terenem szkoły,
- zapewnia prawidłowy obieg dokumentów oraz właściwe przechowywanie akt i druków ścisłego zarachowania,
- zapewnia prawidłową kontrolę wewnętrzną,
- kształtuje właściwą atmosferę i dyscyplinę pracy,
- inne zadania określone w statucie szkoły
- W zakresie działalności dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej wicedyrektor:
- zapewnia warunki do realizacji programów nauczania i wychowania,
- hospituje i kontroluje pracę nauczycieli i pozostałych pracowników zgodnie z planami hospitacji i regulaminem kontroli wewnętrznej,
- wykonuje inne szczegółowo określone w statucie szkoły i w zakresie obowiązków czynności.
- W zakresie spraw kadrowych dyrektor :
- kieruje całokształtem polityki kadrowej ,
- przenosi pracowników, nauczycieli na inne stanowiska w szkole,
- przenosi nauczycieli w stan nieczynny,
- zatrudnia pracowników i rozwiązuje stosunek pracy zgodnie z przepisami,
- udziela urlopów płatnych i bezpłatnych pracownikom,
- W zakresie działalności zawodowej kierownik szkolenia praktycznego:
- załatwia sprawy związane z organizacja i kontrola praktycznej nauki zawodu,
- Sprawuje nadzór pedagogiczny ze strony szkoły nad zajęciami praktycznymi ,
- wykonuje inne szczegółowo określone w statucie szkoły i w zakresie obowiązków czynności
- W zakresie działalności administracyjno-gospodarczej kierownik gospodarczy :
- organizuje przeglądy techniczne budynku,
- organizuje i nadzoruje prace związane z inwentaryzacją majątku szkoły,
- przestrzega zasad prawidłowego zabezpieczenia mienia szkoły (odpowiedzialność materialna pracowników za powierzone mienie),
- wykonuje inne zadania wynikające z obowiązujących przepisów i z zakresu czynności.
- W zakresie zadań nauczyciel:
- naucza i wychowuje powierzonych jego opiece uczniów,
- realizuje w toku zajęć dydaktycznych obowiązujące programy nauczania,
- poznaje osobowość ucznia, jego zdolności i zainteresowania,
- poznaje warunki życia ucznia i jego stan zdrowia,
- stosuje właściwe metody nauczania,
- opiekuje się powierzonymi mu organizacjami na terenie szkoły,
- opiekuje się uczniami w organizowanych przez szkołę imprezach, obozach i wycieczkach itp.
- bierze udział w posiedzeniach rady pedagogicznej, zespołów przedmiotowych i innych,
- bierze udział w konferencjach i kursach organizowanych przez ośrodki metodyczne i władze szkolne,
- odpowiada za pomoce dydaktyczne i sprzęt powierzony jego opiece,
- przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, wdraża te metody uczniom i nadzoruje ich przestrzeganie,
- czuwa nad frekwencją uczniów,
- systematyczne i sumienne prowadzi dokumentację pedagogiczną.
- W zakresie zadań biblioteki – nauczyciele bibliotekarze:
- gromadzą, porządkują i wykorzystują informacje z różnych źródeł oraz posługują się technologią informacyjną,
- korzystają ze zbiorów czytelni,
- prowadzą przysposobienie czytelniczo-informacyjne uczniów,
- udostępniają zbiory biblioteczne,
- udzielają porad w wyborach czytelniczych,
- informują nauczycieli o czytelnictwie uczniów, analizują stan czytelnictwa,
- kupują, gromadzą, ewidencjonują, opracowują i selekcjonują zbiory
- konserwują katalogi,
- organizują i udostępnią zbiory,
- planują, sporządzają sprawozdania i ponoszą odpowiedzialność materialną za zbiory,
- współpracują z dyrektorem (plany rozwoju biblioteki i czytelni),
- współpracują z głównym księgowym (zakup książek, rozliczenia i inwentaryzacja zbiorów),
- współpracują z kierownikiem administracji (stan techniczny biblioteki, wyposażenie),
- współpracują z sekretariatem (informacje o zaległościach w wypożyczaniu książek uczniów i pracowników odchodzących ze szkoły),
- wykonują inne zadania zlecone przez dyrektora.
- Do zadań pracownika administracyjnego należy:
- prowadzenie spraw osobowych pracowników,
- prowadzenie spraw związanych z ochroną zdrowia pracowników,
- archiwizowanie określonych danych (kadrowych, administracyjnych),
- prowadzenie ewidencji czasu pracy pracowników administracji i obsługi,
- obsługa urządzeń techniki biurowej (komputer, kserograf i inne),
- sporządzanie zapotrzebowań i zakupów artykułów biurowych, środków czystości, sprzętu szkolnego i innych,
- wykonywanie innych prac zleconych przez dyrektora,
- Do zadań sekretariatu należy:
- obsługa kancelaryjna Zespołu Szkól Zawodowych w Gołdapi
- prowadzenie spraw uczniowskich (zaświadczenia, legitymacje, duplikaty świadectw),
- przyjmowanie i wysyłanie korespondencji szkolnej,
- obsługa urządzeń techniki biurowej (komputer, kserograf, telefon i inne),
- współpraca z zastępcą dyrektora (sprawy uczniowskie i nauczycieli),
- wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora i wynikających z zakresu czynności.
- Do zadań głównego księgowego należy:
- prowadzenie rachunkowości szkoły zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- prowadzenie operacji gospodarczych, sporządzanie kalkulacji kosztów wykonywanych zadań oraz sprawozdawczości finansowej
- koordynowanie i nadzorowanie pracy księgowości,
- dysponowanie środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywana budżetu oraz innymi będącymi w dyspozycji Zespołu Szkól Zawodowych Gołdapi
- sporządzanie planów i sprawozdań z wykonania budżetu,
- przestrzeganie dyscypliny budżetowej oraz zapobieganie nadużyciom i niegospodarności poprzez sprawowanie kontroli wewnętrznej,
- sprawowanie nadzoru nad inwentaryzacją środków trwałych, sprzętu szkoły oraz rozliczanie inwentaryzacji,
- współpraca z zastępcą dyrektora (współpraca z kierownikiem administracji (sprawy planów remontów, zakupów, naliczeń czynszów, książki inwentarzowe i inne),
- współpraca z sekretariatem
- wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora i wynikających z zakresu czynności.
- Do zadań pracowników obsługi należy (osoby sprzątające, konserwator, palacz ):
- wykonywanie czynności związanych z utrzymaniem czystości w pomieszczeniach na powierzonym odcinku pracy (osoby sprzątające),
- oszczędne gospodarowanie przydzielonymi środkami czystości (osoby sprzątające,),
- obsługa powierzonego sprzętu i przestrzeganie przepisów bhp (osoby sprzątające, konserwator, palacz),
- konserwowanie powierzonych urządzeń i sprzętu (osoby sprzątające, , konserwator, palacz),
- wykonywanie czynności związanych z naprawami sprzętów szkolnych, urządzeń szkolnych i ich konserwacja (konserwator),
- czuwanie nad zabezpieczeniem przed włamaniem (wszyscy pracownicy obsługi),
- współpraca z kierownikiem gospodarczym (harmonogram pracy, zakresy czynności, bhp, sprawy kadrowe),
- współpraca z sekretariatem (rozkłady zajęć szkolnych, bieżące informacje szkolne),
- wykonywanie innych zadań i prac zleconych przez kierownika gospodarczego i dyrektora.
§ 4
Postanowienia końcowe
- Zgodnie z zatwierdzonym arkuszem organizacyjnym szkoły na każdy rok sporządza się aktualny wykaz stanowisk pracy (arkusz organizacyjny).
- Zakresy kompetencji komórek ustala dyrektor.
Zał. Nr 2 do zarządzenia dyrektora nr 9/2013
Procedura wyznaczania celów i mierników ich realizacji oraz identyfikacji, analizy i reakcji na ryzyko w Zespole Szkól Zawodowych w Gołdapi
§ 1
Celem zapewnienia funkcjonalnej, adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej określam misję i tryb ustalania celów oraz określam politykę zarządzania ryzykiem w Zespole Szkól Zawodowych w Gołdapi.
§ 2
- Misja szkoły brzmi :
„Uczymy się nie dla szkoły, lecz dla życia„- Seneka
Jesteśmy po to, aby wychowywać powierzone nam przez rodziców dzieci i przekazywać im rzetelną wiedzę o otaczającym świecie. Uczniowie są naszymi partnerami, a ich potrzeby ukierunkowują nasz sposób działania. Chcemy służyć im wiedzą pedagogiczną, życiowym doświadczeniem oraz własnym przykładem, zdobyć ich przyjaźń i zaufanie.
- Wizja szkoły:
Nasza szkoła to miejsce, w którym każdy uczeń ma szansę stać się wartościowym człowiekiem, otwartym na piękno, wprowadzającym w życie wartości humanistyczne i chrześcijańskie. Dołożymy wszelkich starań, aby nasz wychowanek:
- czuł się dumny z tego, że jest Polakiem, kochał swoją Ojczyznę i szanował jej tradycje,
- umiał odnaleźć własne miejsce w rodzinie i społeczeństwie,
- szanował życie i zdrowie,
- był tolerancyjny i wrażliwy na potrzeby innych,
- z szacunkiem traktował siebie i drugiego człowieka,
- ponosił odpowiedzialność za swoje działanie,
- w szkole czuł się bezpiecznie,
- umiał żyć tu i teraz.
- Cele nadrzędne szkoły
- Szkoła umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły, a także świadomego wyboru dalszego kształcenia .
- Szkoła umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniów w pracy pozalekcyjnej poprzez tworzenie, na życzenie uczniów i rodziców, różnych form pracy grupowej: kół, zespołów i sekcji w oparciu o bazę i kadrę szkoły, w miarę posiadanych środków finansowych.
- Szkoła zapewnia każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju, przygotowuje do wypełnienia obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności.
- Szkoła zapewnia bezpieczeństwo uczniom.
- Szkoła sprawuje działalność wychowawczą i opiekuńczą.
- Szkoła umożliwia uczestnictwo uczniów w klubach, zespołach i innych specjalistycznych formach zainteresowań działających w środowisku gołdapskim.
- Cele szczegółowe
- Cele są określane w rocznej perspektywie.
- Propozycje celów do realizacji w kolejnym roku kalendarzowym zgłaszają:
- główny księgowy,
- dyrektor , wicedyrektor, kierownik szkolenia praktycznego,
- rada pedagogiczna.
- Prawo zgłoszenia propozycji celów do realizacji w kolejnym roku kalendarzowym przysługuje również:
- nauczycielom,
- pracownikom niepedagogicznym,
- radzie rodziców.
- Propozycje mogą dotyczyć dowolnego aspektu działalności szkoły zawodowej, w szczególności
- remontów,
- spraw kadrowych,
- kontroli poprawności procedur finansowych i przetargowych
- przeprowadzenia eksperymentów pedagogicznych i wprowadzania innowacji pedagogicznych w rozumieniu Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz.U. z 2002r. Nr 56, poz. 506 z późn. zm.),
- zmiany rodzajów zawodów w których kształci szkoła,
- wyników nauczania,
- zapewnienia uczniom bezpieczeństwa,
- zagrożeń wychowawczych, itp.
- Propozycje celów do realizacji składać należy dyrektorowi w terminie do 1 października danego roku.
- Propozycje celów złożone dyrektorowi są weryfikowane pod kątem zasadności ich realizacji w roku następnym. Weryfikacji dokonuje zespół, w skład którego wchodzą nauczyciele i pracownicy niepedagogiczni szkoły wyznaczeni przez dyrektora.
- Termin zwołania pierwszego zebrania zespołu, o którym mowa w ust. 6, ustala dyrektor szkoły na dzień przypadający w ciągu 7 dni, licząc od terminu, o którym mowa w ust. 5.
- Przed przystąpieniem do prac, zespół wyznacza przewodniczącego. Zadaniem przewodniczącego jest prowadzenie obrad zespołu oraz wyznaczanie terminów kolejnych zebrań.
- Wybrane spośród propozycji, o których mowa w ust. 6, cele zespół przedstawia dyrektorowi w terminie do 1 grudnia, dołączając uzasadnienie o konieczności realizacji celu.
§3
Wybór celów do realizacji w roku następnym
- Spośród przedstawionych w trybie określonym w § 1 ust. 9 propozycji, dyrektor wybiera cele do realizacji w roku następnym.
- Dyrektor może przyjmować do realizacji własne cele, niewymienione wśród propozycji, o których mowa w § 1 ust. 9.
§ 4
Mierniki realizacji celów
- W odniesieniu do celów wybranych w trybie § 2 ust. 1 i 2, ustala się mierniki realizacji.
- Mierniki realizacji celów określa zespół, o którym mowa w § 1 ust. 6.
- Mierniki realizacji celów są przedstawiane dyrektorowi w ciągu 14 dni od wyboru celu do realizacji w roku następnym, w trybie § 2 ust. 1 i 2.
- Dyrektor może przyjąć własne mierniki realizacji celów.
- Dyrektor lub odpowiedzialna osoba opracowuje plan zadań na rok kalendarzowy według wzoru:
Plan celów i zadań Zespołu Szkół Zawodowych Gołdapi na rok ….
| Lp. | Zidentyfikowane cele | Zadania | Wyznaczony miernik wykonania celu/zadania | Sposób monitorowania realizacji celów/zadań | Instrumenty/narzędzia pomocne w realizacji celu/zadania | Uwagi |
§ 5
Zarządzanie ryzykiem
- Odpowiedzialność za zarządzanie ryzykiem ponosi dyrektor oraz osoby podejmujące decyzje wynikające z zakresu obowiązków lub posiadanego pełnomocnictwa.
- Zarządzanie ryzykiem odbywa się poprzez:
- identyfikację ryzyka,
- monitorowanie realizacji zadań,
- analizę ryzyka i podejmowanie działań zaradczych.
§ 6
Identyfikacja ryzyka
- Identyfikacji ryzyka, w odniesieniu do celów wyznaczonych w trybie § 2 ust. 1 i 2 oraz zadań szkoły, dokonuje się raz w roku w terminie ustalonym przez dyrektora.
- W przypadku istotnej zmiany warunków, w których funkcjonuje szkoła, należy dokonać ponownej identyfikacji ryzyka w odniesieniu do celów i zadań.
- Identyfikacji ryzyka dokonuje zespół w składzie osobowym ustalonym przez dyrektora. W skład zespołu wchodzi dyrektor jako przewodniczący.
- W celu identyfikacji ryzyka zespół bierze pod uwagę wyniki przeprowadzonych audytów i kontroli, mierniki realizacji celów, o których mowa w § 4, oraz wszelkie informacje mające znaczenie dla funkcjonowania szkoły.
§ 7
Analiza i reakcja na ryzyko
- Analizę ryzyk należy przeprowadzić dla każdego z ryzyk. Szacowaniu podlega:
- Prawdopodobieństwo wystąpienia – P
- Oddziaływanie- S
- Istotność ryzyka = PxS
1)Prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka ( tabela punktowa)określa tabela :
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
| Opis | rzadkie | Mało prawdopodobne | średnie | prawdopodobne | Prawie pewne |
| Prawdopodobieństwo | 0-20% | 21-40% | 41-60% | 61-80% | 81-100% |
| Częstotliwość- raz na N lat | <1 / 10 | 1 /4-1/10 | 1/3 – 1/5- | >1/2 | >1/2 |
2)Skutki wystąpienia ryzyka wskazuje poniższa tabela:
| Punktacja | Opis | Kryteria | |||
| finansowe | organizacyjne | Ochrona zdrowia, bezpieczeństwo osób | Reputacja | ||
| 5 | katastrofalne | Strata powyżej 500.000,- | Brak realizacji kluczowych celów. | Utrata życia | Doniesienia prasowe w całym kraju |
| 4 | poważne | Strata od 100.000,- do 500.000,0 | Brak realizacji kluczowego celu | Poważne obrażenia | Pewne informacje w mediach ogólnokrajowych |
| 3 | średnie | Strata od10.000,-do 100.000,- | Zakłócenia działalności | Pewne obrażenia | Pewne informacje w mediach lokalnych lub regionalnych |
| 2 | małe | Strata od 100-do1000,- | Niewielkie zakłócenia działalności | Niewielkie obrażenia | Ograniczone informacje w mediach lokalnych lub regionalnych |
| 1 | nieznaczne | Strata poniżej 100,- | Krótkotrwałe zakłócenia | Niewielkie obrażenia | Ubogie informacje w mediach lokalnych lub regionalnych |
3)Ustala się następujący poziom istotności ryzyka :
Skalę istotności ryzyka dla celów reakcji na ryzyko określa tabela:
| Ryzyko wysokie (15-25) | Ryzyko o wysokim wpływie oraz wysokim lub średnim prawdopodobieństwie. Ryzyko o średnim wpływie i wysokim prawdopodobieństwie |
| Ryzyko średnie (8-12) | Ryzyko o wysokim wpływie oraz niskim prawdopodobieństwie. Ryzyko o średnim wpływie oraz o średnim lub niskim prawdopodobieństwie. Ryzyko o niskim wpływie i wysokim prawdopodobieństwie. |
| (Ryzyko niskie 1-6) | Ryzyko o niskim wpływie oraz o średnim lub niskim prawdopodobieństwie |
Matryca punktowej oceny ryzyka
| katastrofalny | 5 | 10 | 15 | 20 | 25 | |
| poważny | 4 | 8 | 12 | 16 | 20 | |
| SKUTEK | średni | 3 | 6 | 9 | 12 | 15 |
| mały | 2 | 4 | 6 | 8 | 10 | |
| nieznaczny | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| rzadkie 0-20% | Mało prawdopodobne 21-40% | średnie 41-60% | prawdopodobne 61-80% | Prawie pewne 81-100% | ||
| PRAWDOPODOBIEŃSTWO | ||||||
Mapa ryzyka
Kolor zielony- ryzyko mało prawdopodobne
Kolor szary – ryzyko średnie
Kolor pomarańczowy- ryzyko prawie pewne
- W odniesieniu do ryzyka zidentyfikowanego dla celu lub zadania na poziomie średnim lub prawie pewnym ustala się sposób reakcji.
- Przewiduje się możliwe rodzaje reakcji:
- akceptacja ( tolerancja),
- przeniesienie,
- wycofanie się,
- działanie.
4.Skalę istotności ryzyka dla celów reakcji na ryzyko określa tabela:
| Poziom istotności ryzyka | Sposób reakcji na ryzyko |
| Ryzyko niskie( mało prawdopodobne ) | Akceptacja- ryzyko podlega minimalnemu monitorowaniu. Wartość ryzyka powinna być zweryfikowana dopiero przy następnej analizie lub gdy zmienia się warunki mające wpływ na wartość ryzyka |
| Ryzyko średnie | Działanie, przeniesienie, akceptacja –ryzyko wymaga monitorowania oraz zaplanowania i podjęcia działań prewencyjnych w określonym dłuższym okresie czasu, przy czym dopuszcza się akceptacje ryzyka z tego przedziału, gdyby szacowane koszty niezbędnych działań przewyższały korzyści z ograniczenia ryzyka .w sytuacji akceptacji tego ryzyka należy monitorować to ryzyko i rozważyć potrzebę podjęcia działań |
| Ryzyko prawie pewne ( wysokie) | Działanie niezwłoczne- ryzyko wymaga niezwłocznego podjęcia działań ograniczających ryzyko: należy rozważyć możliwość przeniesienia ryzyka na inny podmiot lub wycofania się z realizacji zadania powodującego ryzyko |
5.Mapa ryzyka
Kolor zielony- ryzyko małe
Kolor szary – ryzyko średnie
Kolor pomarańczowy- ryzyko duże
§ 8
1.Wszystkie informacje o ryzyku należy wprowadzić do „rejestru ryzyka”.
Rejestr ryzyka w ważnych obszarach szkoły może być prowadzony w formie elektronicznej lub w formie papierowej według wzoru
Rejestr ryzyk w ……………………………………………….. na rok ……..
| Kategoria ryzyka | Opis zagrożonego procesu lub zadania (zidentyfikowane ryzyko) | Prawdopodobieństwo ryzyka w skali 1-51 | Skutki wystąpienia ryzyka w skali 1-5 | Istotność ryzyka – iloczyn 3×4 | Właściciel ryzyka | Reakcja na ryzyko |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
| Obszar: działalność zgodna z misją i celami jednostki | ||||||
| Obszar: Zapewnienie prawidłowego funkcjonowania jednostki | ||||||
| Obsługa kadrowa i prawna3 | ||||||
| Administrowanie siecią IT | ||||||
| Bieżące utrzymanie budynków i urządzeń | ||||||
| Kontrola wewnętrzna | ||||||
| Przekazywanie informacji | ||||||
| Udzielanie zamówień publicznych | ||||||
| Inwestycje | ||||||
| Ochrona informacji niejawnych i danych osobowych | ||||||
| Wdrażanie polityki bezpieczeństwa informacji | ||||||
| Funkcjonowanie kontroli zarządczej | ||||||
| Obszar: Obsługa finansowo-księgowa | ||||||
| Prawidłowe wydatkowanie środków finansowych | ||||||
| Przekazywanie sprawozdań finansowych | ||||||
| Inwentaryzacja | ||||||
| Gospodarowanie majątkiem trwałym | ||||||
| Stosowanie procedur poniżej 14 000 euro | ||||||
| Obszar: Zarządzanie zasobami ludzkimi | ||||||
| BHP | ||||||
| Zarządzanie zasobami ludzkimi | ||||||
| Delegowanie uprawnień | ||||||
| Obszar: Czynniki zewnętrzne | ||||||
| Usługi zewnętrzne | ||||||
| Zdarzenia losowe | ||||||
| Zmiany prawa | ||||||
| Czynniki ekonomiczne | ||||||
- Zidentyfikowane ryzyka dostarczają osoby do sekretariatu.
- Pracownik sekretariatu zestawia przedłożone zadania w jeden dokument i przedstawia go do zatwierdzenia dyrektorowi. Dyrektor może przedstawić także swoje analizy do określonych zadań.
- Wicedyrektor, kierownik szkolenia praktycznego i inne osoby odpowiedzialne- zwani właścicielami ryzyka- są odpowiedzialni za bieżące monitorowanie ryzyka.
- Monitorowanie dokonywane jest również przez dyrektora Zespołu Szkól Zawodowych w Gołdapi.
§ 9
- Celem uzyskania racjonalnego zapewnienia, iż zbudowany na poziomie szkoły system kontroli zarządczej został zaprojektowany właściwie dyrektor oraz wicedyrektor, kierownik szkolenia praktycznego, główna księgowa i inni wyznaczeni pracownicy są zobowiązani do przeprowadzenia samooceny w terminie do końca stycznia każdego roku.
- Samoocena może zostać przeprowadzona dodatkowo w trakcie roku budżetowego, w trybie doraźnym, w przypadku wystąpienia istotnych zmian w odniesieniu do funkcjonowania szkoły.
§ 10
- Wyznaczeni przez Dyrektora pracownicy Szkoły składają cząstkowe oświadczenia o stanie kontroli zarządczej w obszarach swoich odpowiedzialności, w terminie do końca stycznia każdego roku, w odniesieniu do minionego roku budżetowego. Wzór oświadczenia cząstkowego zawarto w załączniku do niniejszej instrukcji.
- Właściciele ryzyka sporządzają do końca stycznia każdego roku sprawozdanie z realizacji celów niewykonanych celów i przedstawiają je dyrektorowi według wzoru:
| Lp. | Cel | Zadanie | Miernik określający stopień realizacji zadania | Przyczyny nieuzyskana planowanej wartości, napotkane trudności. | |
| Planowana wartość | Uzyskana wartość | ||||
Załącznik
(miejscowość, data)
Oświadczenie cząstkowe o stanie kontroli zarządczej
Ja, niżej podpisany(a)
…………………………………………………………………………………
(imię i nazwisko)
jako……………………………………………………………………………………………………..
(nazwa stanowiska /lub komórki organizacyjnej)
oświadczam, iż:
– zasoby przydzielone do realizacji powierzonych mi
zadań1………………………………………………………………………………………. w roku ………..
zostały wykorzystane w zamierzonych celach i zgodnie z zasadą dobrego zarządzania
finansowego, gwarantując ich efektywność, skuteczność i adekwatność w
stosunku do zdefiniowanych w planie działalności na rok …………. założeń,
– w obszarze mojej odpowiedzialności został ustanowiony system kontroli zarządczej
gwarantujący realizację operacji gospodarczych zgodnie z prawem oraz regulacjami
wewnętrznymi, jak również zasadami etycznego postępowania.
Powyższe oświadczenie opiera się na mojej ocenie oraz informacjach, które pochodzą z:
§ samooceny systemu kontroli zarządczej,
§ monitoringu procesów kontroli zarządczej,
§ wyników kontroli i audytów zewnętrznych.
Ponadto potwierdzam, że nie jest mi wiadomo o jakimkolwiek nieujawnionym fakcie, który
mógłby szkodzić interesowi finansowemu Jednostki.
Przedmiotowe oświadczenie o stanie kontroli zarządczej jest składane bez zastrzeżeń / z
zastrzeżeniami2.
……………………………………………..
(podpis i pieczęć)
1 zakres zadań określony w Regulaminie Organizacyjnym Jednostki/ zakresie czynności
2 niepotrzebne skreślić
Zał. Nr 3 do zarządzenia dyrektora nr 6-11
REGULAMIN KONTROLI FINANSOWEJ W ZESPOLE SZKÓŁ ZAWODOWYCH W GOŁDAPI
§ 1
- Kontrola finansowa jest elementem kontroli zarządczej. Jej przedmiotem są w szczególności procesy związane z gromadzeniem i wykorzystywaniem środków publicznych oraz gospodarowaniem mieniem stanowiącym własność technikum/szkoły zawodowej. Procesy te obejmują działania polegające na przygotowaniu i realizacji operacji gospodarczych dotyczących pobierania i wydatkowania środków, ich ewidencję oraz sprawozdawczość.
- Kontrola finansowa obejmuje wszystkie czynności, których celem jest stwierdzenie prawidłowości postępowania w odniesieniu do obowiązujących aktów prawnych.
- Kontrola finansowa:
- umożliwia przeprowadzenie wstępnej oceny realizacji dochodów, celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków,
- dostarcza dyrektorowi szkoły niezbędnych informacji do podejmowania decyzji związanych z zarządzeniem, jak i sygnalizuje stwierdzenie naruszenia prawa, zaniedbania i nieprawidłowości,
- wskazuje sposób i środki zapobiegające powstawaniu nieprawidłowości, jak również umożliwia szybką likwidację nieprawidłowości.
§ 2
- Kontrola finansowa obejmuje:
- zapewnienie przestrzegania ustalonych procedur kontroli oraz przeprowadzenie wstępnej oceny celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków,
- przestrzeganie zasad ewidencji, obiegu i kontroli dokumentów odzwierciedlających operacje gospodarcze oraz dokumentów zdawczo-odbiorczych oraz ustalenie osób uprawnionych do podpisywania tych dokumentów, ich akceptacji, rozliczania i ewidencji, a w szczególności do sprawdzania rzetelności i legalności podpisów na dokumentach,
- badanie i porównanie stanu faktycznego ze stanem wymaganym: pobierania i gromadzenia środków publicznych, zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków ze środków publicznych oraz zwrotu środków publicznych, prowadzenia gospodarki finansowej oraz stosowania ustalonych procedur wewnętrznych.
- Formy organizacyjne kontroli finansowej obejmują:
- samokontrolę polegającą na ocenie prawidłowości wykonania własnej pracy; do samokontroli zobowiązani są wszyscy pracownicy bez względu na zajmowane stanowisko i rodzaj wykonywanej pracy, zgodnie z zakresem czynności,
- kontrolę funkcjonalną polegającą na sprawowaniu nadzoru przez pracowników zatrudnionych na stanowiskach kierowniczych.
§ 3
- Kontrolę należy prowadzić w formie kontroli wstępnej, bieżącej i następnej.
- Kontrola wstępna polega na kontroli czynności zamierzonych, mających na celu zapobieganie niepożądanym lub nielegalnym działaniom przez sprawdzenie, czy są one zgodne z kryteriami celowości, gospodarności, rzetelności i legalności. Kontrola wstępna obejmuje przede wszystkim sprawdzenie projektów umów, porozumień i innych dokumentów powodujących powstanie zobowiązań. W tym zakresie należy szczególnie sprawdzić, czy:
- postanowienia w nich zawarte są zgodne z przepisami prawa,
- ustalenia w nich zaproponowane, a dotyczące kosztów, są korzystne dla jednostki i mają pokrycie w planie finansowym jednostki,
- inne ustalenia, jak okres wypowiedzenia, zmiany umowy (porozumienia), zabezpieczenia przed wypadkami losowymi, zmiany cen itp. zostały ujęte i są korzystne dla jednostki.
- W razie ujawnienia nieprawidłowości w toku wykonania kontroli wstępnej kontrolujący:
- zwraca bezzwłocznie nieprawidłowe dokumenty właściwym komórkom z wnioskiem o dokonanie odpowiednich zmian i uzupełnień,
- odmawia podpisania dokumentów nierzetelnych, nieprawidłowych lub dotyczących operacji sprzecznych z obowiązującymi przepisami,
- zawiadamia jednocześnie o ujawnionym fakcie bezpośredniego przełożonego, który podejmuje decyzję w sprawie dalszego toku postępowania odpowiednio do wagi nieprawidłowości.
- Kontrola bieżąca polega na sprawdzeniu czynności i wszelakiego rodzaju operacji gospodarczych, w toku ich wykonywania w celu stwierdzenia, czy wykonanie to przebiega prawidłowo i zgodnie z obowiązującymi przepisami. Kontroli podlega również rzeczywisty stan rzeczowych i pieniężnych składników majątkowych, w drodze inwentaryzacji i niezapowiedzianych kontroli kasy. Należy sprawdzić, czy składniki majątkowe są właściwie przechowywane i prawidłowo zabezpieczone przed kradzieżą, czy pracownicy w obowiązującym terminie rozliczają się z pobieranych zaliczek.
- Kontrola następcza dotyczy sprawdzenia dokumentów odzwierciedlających czynności już dokonane. Z analizy tych dokumentów powinno wynikać, czy dotychczasowa działalność jednostki przebiegała prawidłowo i zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Na dowód dokonania kontroli dokumentu kontrolujący opatruje go datą i podpisem.
§ 4
- Każde postępowanie kontrolne jest czynnością powtarzalną, odbywającą się według ściśle określonych kryteriów, w zależności od rodzaju kontroli. Dla wszystkich czynności kontrolnych przyjęto ogólne, wewnętrznie zgodne zasady lub kryteria postępowania kontrolnego. Należy do nich zaliczyć:
- kryterium legalności – zbadanie zgodności działania jednostki z obowiązującymi przepisami prawa,
- kryterium gospodarności – ustalenie, czy zadania jednostki są realizowane oszczędnie, wydajnie i efektywnie,
- kryterium celowości – ustalenie, czy podejmowane działania są zgodne z celami wynikającymi z zatwierdzonych planów, a także czy zastosowane metody i środki były optymalne, odpowiednie dla osiągnięcia założonych celów,
- kryterium rzetelności – zbadanie, czy wszystkie operacje gospodarcze są właściwie udokumentowane, czy dokumenty (dowody księgowe), będące podstawą zapisu w księgach rachunkowych, są opisane w sposób umożliwiający identyfikację zrealizowanego zadania i zostały sprawdzone przed ich zaksięgowaniem przez odpowiednie służby oraz czy stosowane w jednostce zasady rachunkowości zapewniają rzetelne przedstawienie sytuacji majątkowej i finansowej technikum/szkoły zawodowej,
- kryterium zgodności z planem – zbadanie, czy zobowiązania, wynikające z zatwierdzonych dokumentów, mają pokrycie w planie finansowym technikum/szkoły zawodowej.
Sprawdzenie operacji gospodarczej przy zastosowaniu powyższych kryteriów dokonywane jest przez dyrektora i głównego księgowego.
§ 5
- Procedury kontroli gromadzenia dochodów zapewniają, zgodne z prawem, pobieranie należnych środków w prawidłowej wysokości, terminowo i zgodnie ze stanem faktycznym.
§ 6
- Kontrola wydatków budżetowych obejmuje:
- prawidłowość prowadzenia akt osobowych i dokumentacji czasu pracy,
- kontrolę list płac i udokumentowania poszczególnych składników wynagrodzeń i zasiłków chorobowych,
- kontrolę prawidłowości prowadzenia ewidencji księgowej z zakresu niewypłaconych wynagrodzeń,
- kontrolę zapisów w listach płac z listami obecności i umowami o pracę,
- przestrzeganie terminów płatności wynagrodzeń,
- prawidłowość naliczania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych,
- rzetelność i terminowość sporządzania sprawozdań z zatrudnienia i wynagrodzeń,
- prawidłowość naliczania dodatkowego wynagrodzenia rocznego,
- zasadność zawierania umów zleceń i umów o dzieło,
- prawidłowość ustalania kosztów uzyskania przychodów,
- terminowość rozliczeń finansowych za wykonane usługi na podstawie umów o dzieło lub umów zlecenia,
- przestrzeganie: zgodności z planem, prawidłowej klasyfikacji, prawidłowej dekretacji i prawidłowej ewidencji księgowej.
§ 7
- Kontrola wydatków na składki na ubezpieczenia zdrowotne, społeczne i na Fundusz Pracy obejmuje:
- naliczanie składek zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- terminowość odprowadzania składek,
- naliczanie odsetek za nieterminowe regulowanie składek,
- przestrzeganie zasad zgodności z planem wydatków prawidłowej klasyfikacji, dekretacji i ewidencji księgowej oraz sprawozdawczości.
§ 8
- Kontrola odpisów na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych obejmuje:
- prawidłowość naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, zgodnie z Ustawą o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych,
- terminowość odprowadzania na rachunek bankowy funduszu równowartości dokonanych odpisów,
- przestrzeganie zgodności z planem wydatków prawidłowej klasyfikacji, ewidencji księgowej oraz sprawozdawczości.
§ 9
- Kontrola wydatków na podróże służbowe pracowników obejmuje:
- przestrzeganie zasad rozliczania wyłącznie kosztów podróży służbowych odbywanych w terminie, w miejscu oraz środkiem lokomocji wskazanym przez dyrektora technikum/szkoły zawodowej w poleceniu wyjazdu służbowego,
- poprawność naliczania diet, zwrotu kosztów przejazdów, noclegów,
- kontrolę rozliczania kosztów związanych z używaniem samochodu prywatnego do celów służbowych,
- przestrzeganie zgodności z planem wydatków,
- prawidłowość klasyfikacji budżetowej, ewidencji księgowej oraz sprawozdawczości.
§ 10
- Kontrola wydatków na zakupy materiałów oraz usług materialnych i niematerialnych obejmuje:
- prawidłowość ustalania potrzeb materiałowych,
- prawidłowość zakupu rzeczowych składników majątku pod kątem przestrzegania Ustawy prawo zamówień publicznych,
- prawidłowość odbioru materiałów pod względem ilościowym i jakościowym oraz zgłaszanie reklamacji z tytułu braków lub wad w dostawach,
- sprawdzenie ewidencji syntetycznych z ewidencją analityczną,
- prawidłowość klasyfikacji budżetowej i ewidencji księgowej,
- sprawdzenie, czy zakup usług prowadzony jest z zachowaniem kryterium gospodarności, celowości i rzetelności,
- zgodność zawieranych umów na usługi z Ustawą prawo zamówień publicznych,
- sprawdzanie, czy faktury za zakupione usługi zostały wystawione przez właściwych merytorycznie pracowników,
- przestrzeganie zasad zgodności z planem wydatków,
- rzetelność sprawozdawczości i prawidłowości klasyfikacji budżetowej.
§ 11
- Kontrola środków pieniężnych obejmuje:
- udokumentowanie operacji kasowych dowodami sprawdzonymi pod względem merytorycznym, formalnym i rachunkowym,
- zgodność gotówki w kasie ze stanem ewidencyjnym, tj. ze stanem wynikającym z raportu kasowego,
- zasadność pobierania zaliczek i terminowość ich rozliczania,
- sposób zabezpieczenia, przechowania i przenoszenia gotówki,
- ewidencję depozytów i ich zabezpieczenie,
- niezapowiedziane kontrole kasy i ewentualne rozliczenia powstałych różnic,
- prawidłowość przeprowadzonych inwentaryzacji kasy i ich rozliczenie,
- dokumentację obrotu bezgotówkowego z równoczesnym sprawdzeniem źródłowej dokumentacji stanowiącej podstawę ich wystawienia,
- zgodność salda konta z wyciągami bankowymi.
§ 12
- Kontrola aktywów trwałych obejmuje:
- dokumentację gospodarowania środkami trwałymi,
- ewidencję analityczną środków trwałych i jej zgodność z ewidencją syntetyczną,
- ocenę zasadności zakupów i likwidacji majątku trwałego,
- ocenę prawidłowości naliczania amortyzacji,
- ocenę prawidłowości przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji majątku trwałego,
- ocenę rzetelności likwidacji majątku trwałego,
- klasyfikację majątku trwałego według grup rodzajowych,
- ocenę prawidłowości wykazania majątku trwałego w sprawozdawczości.
§ 13
- Inwentaryzacja jako element kontroli obejmuje:
- przestrzeganie terminów inwentaryzacji,
- dokumentację spisu z natury,
- dokumentację potwierdzenia sald,
- rzetelność rozliczania różnic inwentaryzacyjnych.



