• Tel/Fax(87)6150440
  • sekretariat@zszgoldap.pl
  • Jaćwieska 14, Gołdap

Kontrola Zarządcza

Zarządzenie nr 9/2013

Dyrektora Zespołu Szkół Zawodowych w Gołdapi

z dnia 01.10. 2013

w sprawie zmian w Regulaminie  Kontroli Zarządczej

Na podstawie art. 69 ust. 1 pkt 3 Ustawy z 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013r. Nr 885, i 938) wprowadza zmiany w  Regulaminie Kontroli Zarządczej.

§1

W  zarządzeniu Nr 6/11 Dyrektora Zespołu Szkól Zawodowych w Gołdapi  w sprawie ustalenia Regulaminu Kontroli Zarządczej wprowadza się następujące zmiany:

  1. Zmieniają się podstawy prawne rozporządzeń – Regulamin kontroli zarządczej
  2. Ulega zmianie załącznik nr 2  tj. procedury wyznaczania celów i mierników ich realizacji oraz identyfikacji , analizy i reakcji na ryzyko w Zespole Szkól Zawodowych w Gołdapi.
  3. w załączniku nr 3 , tj w regulaminie kontroli finansowej zmienia się  załącznik – wzory podpisów.

§2

Wszystkie pozostałe załączniki do regulaminu pozostają bez zmian

§3

Zarządzenie wchodzi iw życie z dniem podpisania

Do wiadomości:

  1. Alicja Szafranowska
  2. Józef Mor
  3.  Dorota Arabska
  4. Małgorzata Mazurkiewicz

Załącznik nr 1 do zarządzenia  Nr 9/2013

dyrektora Zespołu Szkól Zawodowych Gołdapi

Regulamin Kontroli Zarządczej w Zespole Szkól Zawodowych w Gołdapi

Postanowienia ogólne

§ 1

Ustalenia niniejszego regulaminu dotyczą sposobu organizacji i zasad przeprowadzania kontroli zarządczej w Zespole Szkół Zawodowych w Gołdapi.

§ 2

Kontrola zarządcza to ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy – opracowany w celu dostarczenia racjonalnego zapewnienia co do realizacji celów w następujących obszarach:

  1. zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi,
  2. skuteczności i efektywności działania,
  3. wiarygodności sprawozdań,
  4. ochrony zasobów,
  5. przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania,
  6. efektywności i skuteczności przepływu informacji,
  7. zarządzania ryzykiem.

Środowisko wewnętrzne

Przestrzeganie wartości etycznych

§ 3

  1. Nauczyciele są świadomi wartości etycznych przyjętych w szkole, określonych w Kodeksie Etycznym Nauczyciela. Kodeks etyki wprowadzono zarządzeniem dyrektora nr 5z 15.03.2011 roku  zał. Nr 1.
  2. Zatrudnieni w szkole pracownicy samorządowi oraz nauczyciele są świadomi wartości etycznych, określonych w Kodeksie Etyki Pracowników Zespołu Szkół Zawodowych w Gołdapi- zał .nr 2 zarządzenia dyrektora nr 5/11.

Kompetencje zawodowe

§ 4

  1. Szczegółowe wymagania dotyczące nauczycielskich kwalifikacji zawiera Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 12 marca 2009r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli nie mających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. z 2009r. Nr 50, poz. 400 ze zm.).
  2. Szczegółowe wymagania dotyczące kwalifikacji zatrudnionych w szkole pracowników samorządowych określa Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. z 2013r. poz.1050)
  3. Rekrutacja nowych pracowników przebiega w taki sposób, aby zapewnić wybór najlepszego kandydata.
  4. Rekrutację nowych pracowników przeprowadza komisja rekrutacyjna, w skład której wchodzą:
  5. Dyrektor lub wicedyrektor
  6. Sam. ref. d/s. administracyjnych
  7. Kierownik komórki organizacyjnej
  8. Każdemu pracownikowi szkoły przedstawiono na piśmie  zakres jego obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności.

Struktura organizacyjna

§ 5

  1. Zasady organizacyjne i wewnętrzną strukturę szkoły reguluje Ustawa o systemie oświaty.
  2. Strukturę organizacyjną szkoły określa Statut Szkoły zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną.
  3. Struktura organizacyjna szkoły została także określona w regulaminie organizacyjnym szkoły, będącym załącznikiem do niniejszego zarządzenia. Zał. Nr 1do niniejszego zarządzenia
  4. Dla każdego pracownika niepedagogicznego i kadry kierowniczej został określony w formie pisemnej aktualny zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności , który znajduje się w teczce akt osobowych każdego pracownika  oraz w oddzielnej teczce u dyrektora szkoły.

Ocena

§ 6

  1. Praca nauczyciela w szkole podlega ocenie. Szczegółowe regulacje dotyczące przeprowadzenia oceny nauczyciela znajdują się w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 czerwca 2013  r. w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego (Dz. U. z 2013r. poz. 818).Szczegółowe zasady i kryteria  ocenia nauczycieli w Zespole Szkół Zawodowych w Gołdapi określa regulamin dokonywania oceny pracy nauczyciela- uchwala Rady Pedagogicznej z dnia 06.02.2007 roku
  2. W przypadku zatrudnienia w szkole pracownika samorządowego na stanowisku urzędniczym takim jak np. samodzielnego referenta, referenta, księgowego, praca takiego pracownika będzie podlegała ocenie o której mowa w Art.17 ust.1 ustawy o pracownikach samorządowych. Szczegółowe zasady oceniania pracowników określa zarządzenie dyrektora nr 8/09 z dnia 30.06.2009r.
  3. Praca pracowników samorządowych zatrudnionych w szkole na stanowiskach pracowniczych takich jak:  sprzątaczka, konserwator, palacz co, sekretarz szkoły, nie podlega ocenie o której mowa w Art.17 ust.1 ustawy o pracownikach samorządowych.

§ 7

Cele i zarządzanie ryzykiem

Misja szkoły

§ 7

  1. Misją szkoły jest tworzenie uczniom możliwości pełnego rozwoju intelektualnego, psychicznego i fizycznego w poszanowaniu ich godności i wolności światopoglądowej oraz przygotowanie ich do dalszego kształcenia.
  2. Szczegółowo misje Zespołu Szkól Zawodowych w   Gołdapi określa Program Wychowawczy. To myśl Seneki- „uczymy się dla życia nie dla szkoły”.
  3. Cele i zadania szkoły określa ustawa o systemie oświaty.
  4. Cele i zadania szkoły precyzuje Statut Szkoły zgodnie z przepisami ustawy.

Identyfikacja ryzyka

§ 8

Procedura wyznaczania celów , ustalania ryzyka i określania reakcji na ryzyko określona została w regulaminie stanowiącym załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia.

Analiza i reakcja na ryzyko

§ 9

  1. Dyrektor szkoły i pozostali członkowie zespołu określonego w § 8 ust. 2 niniejszego regulaminu na postawie wyników analizy ryzyka i przewidywanych skutków wystąpienia danego ryzyka określają rodzaj możliwych reakcji na ryzyko (tolerowanie, przeniesienie, wycofanie się, działanie).
  2. Członkowie zespołu określają działania, które należy podjąć w celu zmniejszenia danego ryzyka do akceptowanego poziomu. Opisy działań w reakcji na ryzyko są wpisywane w rejestrze celów i ryzyk
  3. Odpowiedzialność za realizację działań mających na celu zmniejszenie ryzyka do akceptowanego poziomu ponosi dyrektor szkoły i osoby odpowiedzialne za realizację celów szkoły za dany rok.

Mechanizmy kontroli

§ 10

  1. Kontrolę finansową sprawuje dyrektor lub pracownicy, którzy przyjęli obowiązki w zakresie gospodarki finansowej na podstawie art. 53 ust. 2 Ustawy o finansach publicznych,
  2. Kontrola finansowa, jako część systemu kontroli zarządczej, obejmuje:
  3. zapewnienie przestrzegania procedur kontroli oraz przeprowadzenie wstępnej oceny celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków,
  4. badanie i porównanie stanu faktycznego ze stanem wymaganym, pobierania i gromadzenia środków publicznych, udzielania zamówień publicznych oraz zwrotu środków publicznych,
  5. prowadzenie gospodarki finansowej.
  6. Do przeprowadzenia wstępnej oceny celowości zaciągania zobowiązań finansowych, których konsekwencją jest dokonanie wydatków ze środków publicznych, zobowiązani są:
  7. dyrektor szkoły, który przez kontrolę na etapie wstępnym i bieżącym, realizuje bieżącą kontrolę zarządczą gospodarki finansowej,
  8. pracownicy odpowiedzialni za merytoryczne realizowanie zadań oraz inne upoważnione osoby.
  9. Wstępna ocena celowości planowanych zobowiązań i wydatków inwestycyjnych dokonywana jest przez dyrektora szkoły już na etapie przygotowywania projektu finansowego. Negatywna ocena celowości zaciągania zobowiązania, a co za tym idzie – dokonania wydatku, stanowi przesłankę odstąpienia od zamiaru realizacji zadania.
  10. W ramach kontroli wstępnej umów należy zwrócić uwagę, czy ustalenia w nich zaproponowane a dotyczące kosztów są korzystne dla szkoły i mają pokrycie w planie finansowym szkoły.
  11. W razie ujawnienia nieprawidłowości w toku wykonywania kontroli wstępnej kontrolujący:
    1. zwraca bezzwłocznie nieprawidłowe dokumenty dyrektorowi szkoły z wnioskiem o wprowadzenie odpowiednich zmian lub uzupełnień
    1. odmawia podpisania dokumentów nierzetelnych, nieprawidłowych lub dotyczących operacji sprzecznych z obowiązującymi przepisami; zawiadamia jednocześnie o ujawnionym fakcie bezpośredniego przełożonego, który podejmuje decyzję w sprawie dalszego toku postępowania odpowiednio do wagi nieprawidłowości.
  12. Merytoryczne kwestie z zakresu obiegu dokumentów oraz gospodarki finansowej w formie procedur kontroli są uregulowane odrębnymi przepisami wewnętrznymi – instrukcja kancelaryjna, regulamin kontroli .Jednolity sposób tworzenia, ewidencjonowania i przechowywania oraz ochrony przed uszkodzeniem, zniszczeniem bądź utratą dokumentów określa  instrukcja kancelaryjna wprowadzona w Zycie zarządzeniem dyrektora nr 7/2013 z 23.09.2013 roku

§ 11

Nadzór

  1. Nadzór pedagogiczny sprawowany jest według zasad określonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 roku w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. nr 168, poz. 1324) wydanym na podstawie art. 35 ust.6 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty( tekst jedn. :Dz. U. z 2004r. nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) oraz rozporządzenie zmieniające zasady nadzoru pedagogicznego z dnia 10 maja 2013 roku (Dz. u poz .560)
  2. Nadzór pedagogiczny i finansowy nad Szkołą sprawuje jednostka nadrzędna, odpowiednio Kuratorium Oświaty i Powiat Gołdapski.
  3. Bezpośredni nadzór pedagogiczny i dydaktyczny w szkole sprawuje dyrektor, wicedyrektor i kierownik kształcenia praktycznego.

Monitorowane i ocena

§ 12

  1. Monitoring to proces oceny działania systemu w określonym czasie.
  1. Dyrektor szkoły w ramach wykonywania bieżących obowiązków monitoruje skuteczność kontroli zarządczej i jej poszczególnych elementów.
  2. Do bieżącej oceny funkcjonowania kontroli zarządczej zobowiązany jest także wicedyrektor oraz inni pracownicy pełniący funkcje kierownicze.
  3. Wszyscy pracownicy przekazują dyrektorowi informacje, mające wpływ na ocenę i doskonalenie kontroli zarządczej.
  4. Każdy pracownik ma obowiązek zgłaszania uwag dotyczących funkcjonowania i usprawnienia systemu kontroli zarządczej.
  5. Dyrektor szkoły podejmuje środki zaradcze wobec wszelkich zaobserwowanych problemów w funkcjonowaniu kontroli zarządczej, w szczególności poprzez zmianę i aktualizację funkcjonujących w szkole procedur i regulaminów.

§ 13

  1. Co najmniej raz w roku, w terminach ustalonych przez dyrektora szkoły przeprowadzana jest samoocena systemu kontroli zarządczej.
  2. Samooceny dokonuje dyrektor szkoły.
  3. Wyniki samooceny wpisywane są w kwestionariuszu samooceny.

§ 14

Szczegółowe zasady kontroli dotyczące operacji finansowych i gospodarczych

  1. Zasady prowadzenia rachunkowości reguluje  instrukcja obiegu dokumentów – wprowadzona  zarządzeniem dyrektora nr 1/Ks /2012oraz  regulamin kontroli finansowej – zał. Nr 3
  2. Regulamin dokonywania zamówień publicznych  do 14 000 euro reguluje zarządzenie dyrektora nr 1/11 z 03 .01.2011

§ 15

 Wyniki monitorowania, samooceny oraz przeprowadzonych audytów i kontroli są podstawą oceny stanu kontroli zarządczej w szkole. Ocena stanu kontroli zarządczej stanowi podstawę do oświadczenia o stanie kontroli zarządczej, sporządzanego przez dyrektora szkoły za poprzedni rok.

Zał. nr 1 do zarządzenia dyrektora 6/11

REGULAMIN ORGANIZACYJNY ZESPOŁU SZKÓŁ ZAWODOWYCH

W GOŁDAPI

§ 1

Zasady ogólne

  1. Zespól Szkól Zawodowych w  Gołdapi działa na mocy ustawy z dnia 07 września 1991 roku o systemie oświaty(Dz,U z 1996 roku z późniejszymi zmianami) oraz statutu szkoły.
  2. Zespól Szkół Zawodowych w  Gołdapi  jest jednostką organizacyjną  Powiatu Gołdapskiego .Organem prowadzącym jest Powiat Gołdapski
  3. Nadzór pedagogiczny nad szkołą sprawuje Warmińsko- Mazurskie  Kuratorium Oświaty w Olsztynie
  4. Pracą szkoły kieruje dyrektor.
  5. Dyrektor w stosunku do pracowników jest pracodawcą w rozumieniu Kodeksu pracy.

§ 2

Schemat organizacyjny

  1. W ramach szkoły zostały wyodrębnione niżej wymienione komórki organizacyjne i stanowiska pracy:
  2. dyrektor,
  3. wicedyrektor
  4. kierownik szkolenia praktycznego
  5. główny księgowy,
  6. kierownik gospodarczy,
  7. sekretariat,
  8. nauczyciele,
  9. biblioteka,
  10. pedagog,
  11. pracownicy obsługi,

.

  • W skład kierownictwa szkoły wchodzą:
  • dyrektor szkoły ,
  • wicedyrektor
  • kierownik szkolenia praktycznego
  • główny księgowy,
  • kierownik gospodarczy.

§ 3

Zadania szkoły

  1. Dyrektor w zakresie działalności organizacyjnej poprzez swoich pracowników realizuje następujące zadania:
  2. organizuje i realizuje całokształt prac zgodnie z założeniami statutu,
  3. egzekwuje od pracowników szkoły realizację przydzielonych czynności organizacyjnych, dydaktycznych, wychowawczych i innych związanych z działalnością statutową,
  4. ustala regulamin pracy,
  5. opracowuje projekt arkusza organizacyjnego szkoły,
  6. ustala zakresy czynności dla pracowników niebędących nauczycielami,
  7. kieruje całokształtem planowania dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej pracy szkoły,
  8. organizuje i przygotowuje posiedzenia rad pedagogicznych,
  9. zapewnia warunki bezpieczeństwa uczniów i pracowników na terenie szkoły, jak również w czasie zajęć organizowanych przez szkołę poza terenem szkoły,
  10. zapewnia prawidłowy obieg dokumentów oraz właściwe przechowywanie akt i druków ścisłego zarachowania,
  11. zapewnia prawidłową kontrolę wewnętrzną,
  12. kształtuje właściwą atmosferę i dyscyplinę pracy,
  13. inne zadania określone w statucie szkoły
  14. W zakresie działalności dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej wicedyrektor:
  15. zapewnia warunki do realizacji programów nauczania i wychowania,
  16. hospituje i kontroluje pracę nauczycieli i pozostałych pracowników zgodnie z planami hospitacji i regulaminem kontroli wewnętrznej,
  17. wykonuje inne szczegółowo określone w statucie szkoły i w zakresie obowiązków czynności.
  18. W zakresie spraw kadrowych dyrektor :
  19. kieruje całokształtem polityki kadrowej ,
  20. przenosi pracowników, nauczycieli na inne stanowiska w szkole,
  21. przenosi nauczycieli w stan nieczynny,
  22. zatrudnia pracowników i rozwiązuje stosunek pracy zgodnie z przepisami,
  23. udziela urlopów płatnych i bezpłatnych pracownikom,
  24. W zakresie działalności zawodowej kierownik szkolenia praktycznego:
    1. załatwia sprawy związane z organizacja i kontrola praktycznej nauki zawodu,
    1. Sprawuje nadzór pedagogiczny ze strony szkoły nad zajęciami praktycznymi ,
  25. wykonuje inne szczegółowo określone w statucie szkoły i w zakresie obowiązków czynności
  • W zakresie działalności administracyjno-gospodarczej kierownik gospodarczy :
    • organizuje przeglądy techniczne budynku,
    • organizuje i nadzoruje prace związane z inwentaryzacją majątku szkoły,
    • przestrzega zasad prawidłowego zabezpieczenia mienia szkoły (odpowiedzialność materialna pracowników za powierzone mienie),
    • wykonuje inne zadania wynikające z obowiązujących przepisów i  z zakresu czynności.
  • W zakresie zadań nauczyciel:
  • naucza i wychowuje powierzonych jego opiece uczniów,
  • realizuje w toku zajęć dydaktycznych obowiązujące programy nauczania,
  • poznaje osobowość ucznia, jego zdolności i zainteresowania,
  • poznaje warunki życia ucznia i jego stan zdrowia,
  • stosuje właściwe metody nauczania,
  • opiekuje się powierzonymi mu organizacjami na terenie szkoły,
  • opiekuje się uczniami w organizowanych przez szkołę imprezach, obozach i wycieczkach itp.
  • bierze udział w posiedzeniach rady pedagogicznej, zespołów przedmiotowych i innych,
  • bierze udział w konferencjach i kursach organizowanych przez ośrodki metodyczne i władze szkolne,
  • odpowiada za pomoce dydaktyczne i sprzęt powierzony jego opiece,
  • przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, wdraża te metody uczniom i nadzoruje ich przestrzeganie,
  • czuwa nad frekwencją uczniów,
  • systematyczne i sumienne prowadzi dokumentację pedagogiczną.
  • W zakresie zadań biblioteki – nauczyciele bibliotekarze:
  • gromadzą, porządkują i wykorzystują informacje z różnych źródeł oraz posługują się technologią informacyjną,
  • korzystają ze zbiorów czytelni,
  • prowadzą przysposobienie czytelniczo-informacyjne uczniów,
  • udostępniają zbiory biblioteczne,
  • udzielają porad w wyborach czytelniczych,
  • informują nauczycieli o czytelnictwie uczniów, analizują stan czytelnictwa,
  • kupują, gromadzą, ewidencjonują, opracowują i selekcjonują zbiory
  • konserwują katalogi,
  • organizują i udostępnią zbiory,
  • planują, sporządzają sprawozdania i ponoszą odpowiedzialność materialną za zbiory,
  • współpracują z dyrektorem (plany rozwoju biblioteki i czytelni),
  • współpracują z głównym księgowym (zakup książek, rozliczenia i inwentaryzacja zbiorów),
  • współpracują z kierownikiem administracji (stan techniczny biblioteki, wyposażenie),
  • współpracują z sekretariatem (informacje o zaległościach w wypożyczaniu książek uczniów i pracowników odchodzących ze szkoły),
  • wykonują inne zadania zlecone przez dyrektora.
  • Do zadań pracownika administracyjnego należy:
  • prowadzenie spraw osobowych pracowników,
  • prowadzenie spraw związanych z ochroną zdrowia pracowników,
  • archiwizowanie określonych danych (kadrowych, administracyjnych),
  • prowadzenie ewidencji czasu pracy pracowników administracji i obsługi,
  • obsługa urządzeń techniki biurowej (komputer, kserograf i inne),
  • sporządzanie zapotrzebowań i zakupów artykułów biurowych, środków czystości, sprzętu szkolnego i innych,
  • wykonywanie innych prac zleconych przez dyrektora,
  • Do zadań sekretariatu należy:
  • obsługa kancelaryjna Zespołu Szkól Zawodowych w  Gołdapi
  • prowadzenie spraw uczniowskich (zaświadczenia, legitymacje, duplikaty świadectw),
  • przyjmowanie i wysyłanie korespondencji szkolnej,
  • obsługa urządzeń techniki biurowej (komputer, kserograf, telefon i inne),
  • współpraca z zastępcą dyrektora (sprawy uczniowskie i nauczycieli),
  • wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora i wynikających z zakresu czynności.
  • Do zadań głównego księgowego należy:
    • prowadzenie rachunkowości szkoły zgodnie z obowiązującymi przepisami,
    • prowadzenie operacji gospodarczych, sporządzanie kalkulacji kosztów wykonywanych zadań oraz sprawozdawczości finansowej
    • koordynowanie i nadzorowanie pracy księgowości,
    • dysponowanie środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywana budżetu oraz innymi będącymi w dyspozycji Zespołu Szkól Zawodowych Gołdapi
    • sporządzanie planów i sprawozdań z wykonania budżetu,
    • przestrzeganie dyscypliny budżetowej oraz zapobieganie nadużyciom i niegospodarności poprzez sprawowanie kontroli wewnętrznej,
    • sprawowanie nadzoru nad inwentaryzacją środków trwałych, sprzętu szkoły oraz rozliczanie inwentaryzacji,
    • współpraca z zastępcą dyrektora (współpraca z kierownikiem administracji (sprawy planów remontów, zakupów, naliczeń czynszów, książki inwentarzowe i inne),
    • współpraca z sekretariatem
    • wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora i wynikających z zakresu czynności.
  • Do zadań pracowników obsługi należy (osoby sprzątające, konserwator, palacz ):
    • wykonywanie czynności związanych z utrzymaniem czystości w pomieszczeniach na powierzonym odcinku pracy (osoby sprzątające),
    • oszczędne gospodarowanie przydzielonymi środkami czystości (osoby sprzątające,),
    • obsługa powierzonego sprzętu i przestrzeganie przepisów bhp (osoby sprzątające, konserwator, palacz),
    • konserwowanie powierzonych urządzeń i sprzętu (osoby sprzątające, , konserwator, palacz),
    • wykonywanie czynności związanych z naprawami sprzętów szkolnych, urządzeń szkolnych i ich konserwacja (konserwator),
    • czuwanie nad zabezpieczeniem przed włamaniem (wszyscy pracownicy obsługi),
    • współpraca z kierownikiem gospodarczym (harmonogram pracy, zakresy czynności, bhp, sprawy kadrowe),
    • współpraca z sekretariatem (rozkłady zajęć szkolnych, bieżące informacje szkolne),
    • wykonywanie innych zadań i prac zleconych przez kierownika gospodarczego  i dyrektora.

§ 4

Postanowienia końcowe

  1. Zgodnie z zatwierdzonym arkuszem organizacyjnym szkoły na każdy rok sporządza się aktualny wykaz stanowisk pracy (arkusz organizacyjny).
  2. Zakresy kompetencji komórek ustala dyrektor.

Zał. Nr 2 do zarządzenia dyrektora nr 9/2013

Procedura wyznaczania celów i mierników ich realizacji oraz identyfikacji, analizy i reakcji na ryzyko w Zespole Szkól Zawodowych w  Gołdapi

§ 1

Celem zapewnienia funkcjonalnej, adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej określam misję i tryb ustalania celów oraz określam politykę zarządzania ryzykiem w Zespole Szkól Zawodowych w  Gołdapi.

§ 2

  1. Misja szkoły brzmi :

„Uczymy się nie dla szkoły, lecz dla życia„- Seneka

Jesteśmy po to, aby wychowywać powierzone nam przez rodziców dzieci i przekazywać im rzetelną wiedzę o otaczającym świecie. Uczniowie są naszymi partnerami, a ich potrzeby ukierunkowują nasz sposób działania. Chcemy służyć im wiedzą pedagogiczną, życiowym doświadczeniem oraz własnym przykładem, zdobyć ich przyjaźń i zaufanie.

  • Wizja szkoły:

Nasza szkoła to miejsce, w którym każdy uczeń ma szansę stać się wartościowym człowiekiem, otwartym na piękno, wprowadzającym w życie wartości humanistyczne i chrześcijańskie. Dołożymy wszelkich starań, aby nasz wychowanek:

  1. czuł się dumny z tego, że jest Polakiem, kochał swoją Ojczyznę i szanował jej tradycje,
  2. umiał odnaleźć własne miejsce w rodzinie i społeczeństwie,
  3. szanował życie i zdrowie,
  4. był tolerancyjny i wrażliwy na potrzeby innych,
  5. z szacunkiem traktował siebie i drugiego człowieka,
  6. ponosił odpowiedzialność za swoje działanie,
  7. w szkole czuł się bezpiecznie,
  8. umiał żyć tu i teraz.
  9. Cele nadrzędne szkoły
    1. Szkoła umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły, a także świadomego wyboru dalszego kształcenia .
    1. Szkoła umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniów w pracy pozalekcyjnej poprzez tworzenie, na życzenie uczniów i rodziców, różnych form pracy grupowej: kół, zespołów i sekcji w oparciu o bazę i kadrę szkoły, w miarę posiadanych środków finansowych.
    1. Szkoła zapewnia każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju, przygotowuje do wypełnienia obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności.
    1. Szkoła zapewnia bezpieczeństwo uczniom.
    1. Szkoła sprawuje działalność wychowawczą i opiekuńczą.
    1. Szkoła umożliwia uczestnictwo uczniów w klubach, zespołach i innych specjalistycznych formach zainteresowań działających w środowisku gołdapskim.
  10. Cele szczegółowe
    1. Cele są określane w rocznej perspektywie.
    1. Propozycje celów do realizacji w kolejnym roku kalendarzowym zgłaszają:
      1. główny księgowy,
      1. dyrektor , wicedyrektor, kierownik szkolenia praktycznego,
      1. rada pedagogiczna.
    1. Prawo zgłoszenia propozycji celów do realizacji w kolejnym roku kalendarzowym przysługuje również:
      1. nauczycielom,
      1. pracownikom niepedagogicznym,
      1. radzie rodziców.
    1. Propozycje mogą dotyczyć dowolnego aspektu działalności szkoły zawodowej, w szczególności
      1. remontów,
      1. spraw kadrowych,
      1. kontroli poprawności procedur finansowych i przetargowych
      1. przeprowadzenia eksperymentów pedagogicznych i wprowadzania innowacji pedagogicznych w rozumieniu Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz.U. z 2002r. Nr 56, poz. 506 z późn. zm.),
      1. zmiany rodzajów zawodów w których kształci szkoła,
      1.  wyników nauczania,
      1. zapewnienia uczniom bezpieczeństwa,
      1. zagrożeń wychowawczych, itp.
    1. Propozycje celów do realizacji składać należy dyrektorowi w terminie do 1 października danego roku.
    1. Propozycje celów złożone dyrektorowi są weryfikowane pod kątem zasadności ich realizacji w roku następnym. Weryfikacji dokonuje zespół, w skład którego wchodzą nauczyciele i pracownicy niepedagogiczni szkoły wyznaczeni przez dyrektora.
    1. Termin zwołania pierwszego zebrania zespołu, o którym mowa w ust. 6, ustala dyrektor szkoły na dzień przypadający w ciągu 7 dni, licząc od terminu, o którym mowa w ust. 5.
    1. Przed przystąpieniem do prac, zespół wyznacza przewodniczącego. Zadaniem przewodniczącego jest prowadzenie obrad zespołu oraz wyznaczanie terminów kolejnych zebrań.
    1. Wybrane spośród propozycji, o których mowa w ust. 6, cele zespół przedstawia dyrektorowi w terminie do 1 grudnia, dołączając uzasadnienie o konieczności realizacji celu.

§3

Wybór celów do realizacji w roku następnym

  1. Spośród przedstawionych w trybie określonym w § 1 ust. 9 propozycji, dyrektor wybiera cele do realizacji w roku następnym.
  2. Dyrektor może przyjmować do realizacji własne cele, niewymienione wśród propozycji, o których mowa w § 1 ust. 9.

§ 4

Mierniki realizacji celów

  1. W odniesieniu do celów wybranych w trybie § 2 ust. 1 i 2, ustala się mierniki realizacji.
  2. Mierniki realizacji celów określa zespół, o którym mowa w § 1 ust. 6.
  3. Mierniki realizacji celów są przedstawiane dyrektorowi w ciągu 14 dni od wyboru celu do realizacji w roku następnym, w trybie § 2 ust. 1 i 2.
  4. Dyrektor może przyjąć własne mierniki realizacji celów.
  5. Dyrektor lub odpowiedzialna osoba opracowuje plan zadań na rok kalendarzowy według wzoru:

 Plan celów i zadań Zespołu Szkół Zawodowych Gołdapi na rok ….

Lp.Zidentyfikowane celeZadaniaWyznaczony miernik wykonania celu/zadaniaSposób monitorowania realizacji celów/zadańInstrumenty/narzędzia pomocne w realizacji celu/zadaniaUwagi
       

§ 5

Zarządzanie ryzykiem

  1. Odpowiedzialność za zarządzanie ryzykiem ponosi dyrektor oraz osoby podejmujące decyzje wynikające z zakresu obowiązków lub posiadanego pełnomocnictwa.
  2. Zarządzanie ryzykiem odbywa się poprzez:
  3. identyfikację ryzyka,
  4. monitorowanie realizacji zadań,
  5. analizę ryzyka i podejmowanie działań zaradczych.

§ 6

Identyfikacja ryzyka

  1. Identyfikacji ryzyka, w odniesieniu do celów wyznaczonych w trybie § 2 ust. 1 i 2 oraz zadań szkoły, dokonuje się raz w roku w terminie ustalonym przez dyrektora.
  2. W przypadku istotnej zmiany warunków, w których funkcjonuje szkoła, należy dokonać ponownej identyfikacji ryzyka w odniesieniu do celów i zadań.
  3. Identyfikacji ryzyka dokonuje zespół w składzie osobowym ustalonym przez dyrektora. W skład zespołu wchodzi dyrektor jako przewodniczący.
  4. W celu identyfikacji ryzyka zespół bierze pod uwagę wyniki przeprowadzonych audytów i kontroli, mierniki realizacji celów, o których mowa w § 4, oraz wszelkie informacje mające znaczenie dla funkcjonowania szkoły.

§ 7

Analiza i reakcja na ryzyko

  1. Analizę ryzyk należy przeprowadzić dla każdego z ryzyk. Szacowaniu podlega:
  2. Prawdopodobieństwo wystąpienia – P
  3. Oddziaływanie- S
  4. Istotność ryzyka = PxS

1)Prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka ( tabela punktowa)określa tabela :

 12345
OpisrzadkieMało prawdopodobneśrednieprawdopodobnePrawie pewne
Prawdopodobieństwo0-20%21-40%41-60%61-80%81-100%
Częstotliwość- raz na N lat<1 / 101 /4-1/101/3 – 1/5->1/2>1/2

2)Skutki  wystąpienia ryzyka wskazuje poniższa tabela:

Punktacja OpisKryteria
finansoweorganizacyjneOchrona zdrowia, bezpieczeństwo osóbReputacja
5katastrofalneStrata powyżej 500.000,-Brak realizacji kluczowych celów.Utrata życiaDoniesienia prasowe w całym kraju
4poważneStrata od 100.000,- do 500.000,0Brak realizacji kluczowego celuPoważne obrażeniaPewne informacje w mediach ogólnokrajowych
3średnieStrata od10.000,-do 100.000,-Zakłócenia działalnościPewne obrażeniaPewne informacje w mediach lokalnych lub regionalnych
2małeStrata od 100-do1000,-Niewielkie zakłócenia działalnościNiewielkie obrażeniaOgraniczone informacje w mediach lokalnych lub regionalnych
1nieznaczneStrata poniżej 100,-Krótkotrwałe  zakłóceniaNiewielkie obrażeniaUbogie informacje w mediach lokalnych lub regionalnych

3)Ustala się następujący  poziom istotności ryzyka  :

Skalę istotności ryzyka dla celów reakcji na ryzyko określa tabela:

Ryzyko wysokie (15-25)Ryzyko o wysokim wpływie oraz wysokim lub  średnim prawdopodobieństwie. Ryzyko o  średnim wpływie i wysokim prawdopodobieństwie
Ryzyko średnie (8-12)Ryzyko o wysokim wpływie oraz niskim prawdopodobieństwie.  Ryzyko o średnim wpływie oraz o średnim lub niskim  prawdopodobieństwie. Ryzyko o niskim wpływie i wysokim prawdopodobieństwie.
(Ryzyko niskie 1-6)  Ryzyko o niskim wpływie  oraz o średnim lub niskim prawdopodobieństwie

Matryca punktowej oceny ryzyka

         katastrofalny    5    10152025
   poważny    48121620
SKUTEKśredni      3691215
 mały        2        46810
 nieznaczny  12345
  12345
  rzadkie 0-20%Mało prawdopodobne 21-40%średnie 41-60%prawdopodobne 61-80%Prawie pewne 81-100%
PRAWDOPODOBIEŃSTWO

Mapa ryzyka

Kolor zielony- ryzyko mało prawdopodobne

Kolor szary – ryzyko średnie

Kolor pomarańczowy- ryzyko prawie pewne

  • W odniesieniu do ryzyka zidentyfikowanego dla celu lub zadania na poziomie średnim lub prawie pewnym  ustala  się sposób reakcji.
  • Przewiduje się możliwe rodzaje reakcji:
  • akceptacja ( tolerancja),
  • przeniesienie,
  • wycofanie się,
  • działanie.

4.Skalę istotności ryzyka dla celów reakcji na ryzyko określa tabela:

Poziom istotności ryzykaSposób reakcji na ryzyko
Ryzyko niskie( mało prawdopodobne )  Akceptacja- ryzyko podlega minimalnemu monitorowaniu. Wartość ryzyka powinna być zweryfikowana dopiero przy następnej analizie lub gdy zmienia się warunki mające wpływ na wartość ryzyka
Ryzyko średnie  Działanie, przeniesienie, akceptacja –ryzyko wymaga monitorowania oraz zaplanowania i podjęcia działań prewencyjnych w określonym dłuższym okresie czasu, przy czym dopuszcza się akceptacje ryzyka z tego przedziału, gdyby szacowane koszty niezbędnych działań przewyższały korzyści z ograniczenia ryzyka .w sytuacji akceptacji tego ryzyka należy monitorować to ryzyko i rozważyć potrzebę podjęcia działań
Ryzyko prawie pewne ( wysokie)  Działanie niezwłoczne- ryzyko wymaga niezwłocznego podjęcia działań ograniczających ryzyko:  należy rozważyć możliwość przeniesienia ryzyka na inny podmiot lub wycofania się z realizacji zadania powodującego ryzyko

5.Mapa ryzyka

Kolor zielony- ryzyko małe

Kolor szary – ryzyko średnie

Kolor pomarańczowy- ryzyko duże

§ 8

1.Wszystkie informacje o ryzyku należy wprowadzić do „rejestru ryzyka”.

Rejestr ryzyka w ważnych obszarach szkoły  może być prowadzony w formie elektronicznej  lub w formie papierowej według wzoru

Rejestr ryzyk w ……………………………………………….. na rok ……..

Kategoria ryzykaOpis zagrożonego procesu lub zadania (zidentyfikowane ryzyko)Prawdopodobieństwo ryzyka w skali 1-51Skutki wystąpienia ryzyka w skali 1-5Istotność ryzyka – iloczyn 3×4Właściciel ryzykaReakcja na ryzyko
123456 
Obszar: działalność zgodna z misją i celami jednostki
       
       
Obszar: Zapewnienie prawidłowego funkcjonowania jednostki
Obsługa kadrowa i prawna3      
Administrowanie siecią IT      
Bieżące utrzymanie budynków i urządzeń      
Kontrola wewnętrzna      
Przekazywanie informacji      
Udzielanie zamówień publicznych      
Inwestycje      
Ochrona informacji niejawnych i danych osobowych      
Wdrażanie polityki bezpieczeństwa informacji      
Funkcjonowanie kontroli zarządczej      
Obszar: Obsługa finansowo-księgowa
Prawidłowe wydatkowanie środków finansowych      
Przekazywanie sprawozdań finansowych      
Inwentaryzacja      
Gospodarowanie majątkiem trwałym      
Stosowanie procedur  poniżej 14 000 euro      
Obszar: Zarządzanie zasobami ludzkimi
BHP      
Zarządzanie zasobami ludzkimi      
Delegowanie uprawnień      
Obszar: Czynniki zewnętrzne
Usługi zewnętrzne      
Zdarzenia losowe      
Zmiany prawa      
Czynniki ekonomiczne      
  1. Zidentyfikowane ryzyka dostarczają osoby do sekretariatu.
  2. Pracownik  sekretariatu zestawia przedłożone zadania w jeden dokument i przedstawia go do zatwierdzenia dyrektorowi. Dyrektor może przedstawić także swoje analizy do określonych zadań.
  3. Wicedyrektor, kierownik szkolenia praktycznego i inne osoby odpowiedzialne- zwani właścicielami ryzyka-  są odpowiedzialni za bieżące monitorowanie ryzyka.
  4. Monitorowanie dokonywane jest również przez dyrektora Zespołu Szkól Zawodowych w Gołdapi.

§ 9

  1. Celem uzyskania racjonalnego zapewnienia, iż zbudowany na poziomie szkoły system kontroli zarządczej został zaprojektowany właściwie dyrektor oraz  wicedyrektor, kierownik szkolenia praktycznego, główna księgowa i inni wyznaczeni   pracownicy są zobowiązani do przeprowadzenia samooceny w terminie do końca stycznia każdego roku.
  2.  Samoocena może zostać przeprowadzona dodatkowo w trakcie roku budżetowego, w trybie doraźnym, w przypadku wystąpienia istotnych zmian w odniesieniu do funkcjonowania szkoły.

§ 10

  1. Wyznaczeni przez Dyrektora pracownicy Szkoły składają cząstkowe oświadczenia o stanie kontroli zarządczej w obszarach swoich odpowiedzialności, w terminie do końca stycznia każdego roku, w odniesieniu do minionego roku budżetowego. Wzór oświadczenia cząstkowego zawarto w załączniku do niniejszej instrukcji.
  2. Właściciele ryzyka sporządzają do końca stycznia każdego roku sprawozdanie z realizacji celów  niewykonanych celów i przedstawiają je dyrektorowi według wzoru:
Lp.CelZadanie Miernik określający stopień realizacji zadaniaPrzyczyny nieuzyskana  planowanej wartości, napotkane trudności.
Planowana wartośćUzyskana wartość
      

Załącznik

(miejscowość, data)

Oświadczenie cząstkowe o stanie kontroli zarządczej

Ja, niżej podpisany(a)

…………………………………………………………………………………

(imię i nazwisko)

jako……………………………………………………………………………………………………..

(nazwa stanowiska /lub komórki organizacyjnej)

oświadczam, iż:

– zasoby przydzielone do realizacji powierzonych mi

zadań1………………………………………………………………………………………. w roku ………..

zostały wykorzystane w zamierzonych celach i zgodnie z zasadą dobrego zarządzania

finansowego, gwarantując ich efektywność, skuteczność i adekwatność w

stosunku do zdefiniowanych w planie działalności na rok …………. założeń,

– w obszarze mojej odpowiedzialności został ustanowiony system kontroli zarządczej

gwarantujący realizację operacji gospodarczych zgodnie z prawem oraz regulacjami

wewnętrznymi, jak również zasadami etycznego postępowania.

Powyższe oświadczenie opiera się na mojej ocenie oraz informacjach, które pochodzą z:

§ samooceny systemu kontroli zarządczej,

§ monitoringu procesów kontroli zarządczej,

§ wyników kontroli i audytów zewnętrznych.

Ponadto potwierdzam, że nie jest mi wiadomo o jakimkolwiek nieujawnionym fakcie, który

mógłby szkodzić interesowi finansowemu Jednostki.

Przedmiotowe oświadczenie o stanie kontroli zarządczej jest składane bez zastrzeżeń / z

zastrzeżeniami2.

……………………………………………..

(podpis i pieczęć)

1 zakres zadań określony w Regulaminie Organizacyjnym Jednostki/ zakresie czynności

2 niepotrzebne skreślić

Zał. Nr 3 do zarządzenia dyrektora nr 6-11

REGULAMIN KONTROLI FINANSOWEJ W ZESPOLE SZKÓŁ ZAWODOWYCH W GOŁDAPI

§ 1

  1. Kontrola finansowa jest elementem kontroli zarządczej. Jej przedmiotem są w szczególności procesy związane z gromadzeniem i wykorzystywaniem środków publicznych oraz gospodarowaniem mieniem stanowiącym własność technikum/szkoły zawodowej. Procesy te obejmują działania polegające na przygotowaniu i realizacji operacji gospodarczych dotyczących pobierania i wydatkowania środków, ich ewidencję oraz sprawozdawczość.
  2. Kontrola finansowa obejmuje wszystkie czynności, których celem jest stwierdzenie prawidłowości postępowania w odniesieniu do obowiązujących aktów prawnych.
  3. Kontrola finansowa:
  4. umożliwia przeprowadzenie wstępnej oceny realizacji dochodów, celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków,
  5. dostarcza dyrektorowi szkoły niezbędnych informacji do podejmowania decyzji związanych z zarządzeniem, jak i sygnalizuje stwierdzenie naruszenia prawa, zaniedbania i nieprawidłowości,
  6. wskazuje sposób i środki zapobiegające powstawaniu nieprawidłowości, jak również umożliwia szybką likwidację nieprawidłowości.

§ 2

  1. Kontrola finansowa obejmuje:
  2. zapewnienie przestrzegania ustalonych procedur kontroli oraz przeprowadzenie wstępnej oceny celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków,
  3. przestrzeganie zasad ewidencji, obiegu i kontroli dokumentów odzwierciedlających operacje gospodarcze oraz dokumentów zdawczo-odbiorczych oraz ustalenie osób uprawnionych do podpisywania tych dokumentów, ich akceptacji, rozliczania i ewidencji, a w szczególności do sprawdzania rzetelności i legalności podpisów na dokumentach,
  4. badanie i porównanie stanu faktycznego ze stanem wymaganym: pobierania i gromadzenia środków publicznych, zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków ze środków publicznych oraz zwrotu środków publicznych, prowadzenia gospodarki finansowej oraz stosowania ustalonych procedur wewnętrznych.
  5. Formy organizacyjne kontroli finansowej obejmują:
  6. samokontrolę polegającą na ocenie prawidłowości wykonania własnej pracy; do samokontroli zobowiązani są wszyscy pracownicy bez względu na zajmowane stanowisko i rodzaj wykonywanej pracy, zgodnie z zakresem czynności,
  7. kontrolę funkcjonalną polegającą na sprawowaniu nadzoru przez pracowników zatrudnionych na stanowiskach kierowniczych.

§ 3

  1. Kontrolę należy prowadzić w formie kontroli wstępnej, bieżącej i następnej.
  2. Kontrola wstępna polega na kontroli czynności zamierzonych, mających na celu zapobieganie niepożądanym lub nielegalnym działaniom przez sprawdzenie, czy są one zgodne z kryteriami celowości, gospodarności, rzetelności i legalności. Kontrola wstępna obejmuje przede wszystkim sprawdzenie projektów umów, porozumień i innych dokumentów powodujących powstanie zobowiązań. W tym zakresie należy szczególnie sprawdzić, czy:
  3. postanowienia w nich zawarte są zgodne z przepisami prawa,
  4. ustalenia w nich zaproponowane, a dotyczące kosztów, są korzystne dla jednostki i mają pokrycie w planie finansowym jednostki,
  5. inne ustalenia, jak okres wypowiedzenia, zmiany umowy (porozumienia), zabezpieczenia przed wypadkami losowymi, zmiany cen itp. zostały ujęte i są korzystne dla jednostki.
  6. W razie ujawnienia nieprawidłowości w toku wykonania kontroli wstępnej kontrolujący:
  7. zwraca bezzwłocznie nieprawidłowe dokumenty właściwym komórkom z wnioskiem o dokonanie odpowiednich zmian i uzupełnień,
  8. odmawia podpisania dokumentów nierzetelnych, nieprawidłowych lub dotyczących operacji sprzecznych z obowiązującymi przepisami,
  9. zawiadamia jednocześnie o ujawnionym fakcie bezpośredniego przełożonego, który podejmuje decyzję w sprawie dalszego toku postępowania odpowiednio do wagi nieprawidłowości.
  10. Kontrola bieżąca polega na sprawdzeniu czynności i wszelakiego rodzaju operacji gospodarczych, w toku ich wykonywania w celu stwierdzenia, czy wykonanie to przebiega prawidłowo i zgodnie z obowiązującymi przepisami. Kontroli podlega również rzeczywisty stan rzeczowych i pieniężnych składników majątkowych, w drodze inwentaryzacji i niezapowiedzianych kontroli kasy. Należy sprawdzić, czy składniki majątkowe są właściwie przechowywane i prawidłowo zabezpieczone przed kradzieżą, czy pracownicy w obowiązującym terminie rozliczają się z pobieranych zaliczek.
  11. Kontrola następcza dotyczy sprawdzenia dokumentów odzwierciedlających czynności już dokonane. Z analizy tych dokumentów powinno wynikać, czy dotychczasowa działalność jednostki przebiegała prawidłowo i zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Na dowód dokonania kontroli dokumentu kontrolujący opatruje go datą i podpisem.

§ 4

  1. Każde postępowanie kontrolne jest czynnością powtarzalną, odbywającą się według ściśle określonych kryteriów, w zależności od rodzaju kontroli. Dla wszystkich czynności kontrolnych przyjęto ogólne, wewnętrznie zgodne zasady lub kryteria postępowania kontrolnego. Należy do nich zaliczyć:
  2. kryterium legalności – zbadanie zgodności działania jednostki z obowiązującymi przepisami prawa,
  3. kryterium gospodarności – ustalenie, czy zadania jednostki są realizowane oszczędnie, wydajnie i efektywnie,
  4. kryterium celowości – ustalenie, czy podejmowane działania są zgodne z celami wynikającymi z zatwierdzonych planów, a także czy zastosowane metody i środki były optymalne, odpowiednie dla osiągnięcia założonych celów,
  5. kryterium rzetelności – zbadanie, czy wszystkie operacje gospodarcze są właściwie udokumentowane, czy dokumenty (dowody księgowe), będące podstawą zapisu w księgach rachunkowych, są opisane w sposób umożliwiający identyfikację zrealizowanego zadania i zostały sprawdzone przed ich zaksięgowaniem przez odpowiednie służby oraz czy stosowane w jednostce zasady rachunkowości zapewniają rzetelne przedstawienie sytuacji majątkowej i finansowej technikum/szkoły zawodowej,
  6. kryterium zgodności z planem – zbadanie, czy zobowiązania, wynikające z zatwierdzonych dokumentów, mają pokrycie w planie finansowym technikum/szkoły zawodowej.

Sprawdzenie operacji gospodarczej przy zastosowaniu powyższych kryteriów dokonywane jest przez dyrektora i głównego księgowego.

§ 5

  1. Procedury kontroli gromadzenia dochodów zapewniają, zgodne z prawem, pobieranie należnych środków w prawidłowej wysokości, terminowo i zgodnie ze stanem faktycznym.

§ 6

  1. Kontrola wydatków budżetowych obejmuje:
    1. prawidłowość prowadzenia akt osobowych i dokumentacji czasu pracy,
    1. kontrolę list płac i udokumentowania poszczególnych składników wynagrodzeń i zasiłków chorobowych,
    1. kontrolę prawidłowości prowadzenia ewidencji księgowej z zakresu niewypłaconych wynagrodzeń,
    1. kontrolę zapisów w listach płac z listami obecności i umowami o pracę,
    1. przestrzeganie terminów płatności wynagrodzeń,
    1. prawidłowość naliczania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych,
    1. rzetelność i terminowość sporządzania sprawozdań z zatrudnienia i wynagrodzeń,
    1. prawidłowość naliczania dodatkowego wynagrodzenia rocznego,
    1. zasadność zawierania umów zleceń i umów o dzieło,
    1. prawidłowość ustalania kosztów uzyskania przychodów,
    1. terminowość rozliczeń finansowych za wykonane usługi na podstawie umów o dzieło lub umów zlecenia,
    1. przestrzeganie: zgodności z planem, prawidłowej klasyfikacji, prawidłowej dekretacji i prawidłowej ewidencji księgowej.

§ 7

  1. Kontrola wydatków na składki na ubezpieczenia zdrowotne, społeczne i na Fundusz Pracy obejmuje:
    1. naliczanie składek zgodnie z obowiązującymi przepisami,
    1. terminowość odprowadzania składek,
    1. naliczanie odsetek za nieterminowe regulowanie składek,
    1. przestrzeganie zasad zgodności z planem wydatków prawidłowej klasyfikacji, dekretacji i ewidencji księgowej oraz sprawozdawczości.

§ 8

  1. Kontrola odpisów na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych obejmuje:
    1. prawidłowość naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, zgodnie z Ustawą o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych,
    1. terminowość odprowadzania na rachunek bankowy funduszu równowartości dokonanych odpisów,
    1. przestrzeganie zgodności z planem wydatków prawidłowej klasyfikacji, ewidencji księgowej oraz sprawozdawczości.

§ 9

  1. Kontrola wydatków na podróże służbowe pracowników obejmuje:
  2. przestrzeganie zasad rozliczania wyłącznie kosztów podróży służbowych odbywanych w terminie, w miejscu oraz środkiem lokomocji wskazanym przez dyrektora technikum/szkoły zawodowej w poleceniu wyjazdu służbowego,
  3. poprawność naliczania diet, zwrotu kosztów przejazdów, noclegów,
  4. kontrolę rozliczania kosztów związanych z używaniem samochodu prywatnego do celów służbowych,
  5. przestrzeganie zgodności z planem wydatków,
  6. prawidłowość klasyfikacji budżetowej, ewidencji księgowej oraz sprawozdawczości.

§ 10

  1. Kontrola wydatków na zakupy materiałów oraz usług materialnych i niematerialnych obejmuje:
    1. prawidłowość ustalania potrzeb materiałowych,
    1. prawidłowość zakupu rzeczowych składników majątku pod kątem przestrzegania Ustawy prawo zamówień publicznych,
    1. prawidłowość odbioru materiałów pod względem ilościowym i jakościowym oraz zgłaszanie reklamacji z tytułu braków lub wad w dostawach,
    1. sprawdzenie ewidencji syntetycznych z ewidencją analityczną,
    1. prawidłowość klasyfikacji budżetowej i ewidencji księgowej,
    1. sprawdzenie, czy zakup usług prowadzony jest z zachowaniem kryterium gospodarności, celowości i rzetelności,
    1. zgodność zawieranych umów na usługi z Ustawą prawo zamówień publicznych,
    1. sprawdzanie, czy faktury za zakupione usługi zostały wystawione przez właściwych merytorycznie pracowników,
    1. przestrzeganie zasad zgodności z planem wydatków,
    1. rzetelność sprawozdawczości i prawidłowości klasyfikacji budżetowej.

§ 11

  1. Kontrola środków pieniężnych obejmuje:
  2. udokumentowanie operacji kasowych dowodami sprawdzonymi pod względem merytorycznym, formalnym i rachunkowym,
  3. zgodność gotówki w kasie ze stanem ewidencyjnym, tj. ze stanem wynikającym z raportu kasowego,
  4. zasadność pobierania zaliczek i terminowość ich rozliczania,
  5. sposób zabezpieczenia, przechowania i przenoszenia gotówki,
  6. ewidencję depozytów i ich zabezpieczenie,
  7. niezapowiedziane kontrole kasy i ewentualne rozliczenia powstałych różnic,
  8. prawidłowość przeprowadzonych inwentaryzacji kasy i ich rozliczenie,
  9. dokumentację obrotu bezgotówkowego z równoczesnym sprawdzeniem źródłowej dokumentacji stanowiącej podstawę ich wystawienia,
  10. zgodność salda konta z wyciągami bankowymi.

§ 12

  1. Kontrola aktywów trwałych obejmuje:
    1. dokumentację gospodarowania środkami trwałymi,
    1. ewidencję analityczną środków trwałych i jej zgodność z ewidencją syntetyczną,
    1. ocenę zasadności zakupów i likwidacji majątku trwałego,
    1. ocenę prawidłowości naliczania amortyzacji,
    1. ocenę prawidłowości przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji majątku trwałego,
    1. ocenę rzetelności likwidacji majątku trwałego,
    1. klasyfikację majątku trwałego według grup rodzajowych,
    1. ocenę prawidłowości wykazania majątku trwałego w sprawozdawczości.

§ 13

  1. Inwentaryzacja jako element kontroli obejmuje:
    1. przestrzeganie terminów inwentaryzacji,
    1. dokumentację spisu z natury,
    1. dokumentację potwierdzenia sald,
    1. rzetelność rozliczania różnic inwentaryzacyjnych.